بررسی تاثیر کشت گیاه اشنان بر تغییرات پوشش گیاهی و خاک در منطقه بیابانی چاه باقر شاهرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کشت گیاهان سازگار با محیط، یکی از بهترین روش های بیولوژیکی جهت جلوگیری از بیابان زایی است. خصوصیات اقلیمی و خاکی حاکم بر مناطق خشک و بیابانی، شرایط حساس و شکننده ای را برای رشد و استقرار گونه های گیاهی به وجود می آورد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر کشت اشنان Seidlitzia rosmarinus Ehrenb.ex Boiss() روی تغییرات پوشش گیاهی و خاک منطقه چاه باقر (شهرستان شاهرود) با اقلیم بیابانی خشک بود. نمونه برداری در 3 منطقه کشت 18 و 10 ساله و منطقه شاهد (نزدیک به هم) که ویژگی های اکولوژیکی این سه منطقه یکسان بود به روش تصادفی سیستماتیک در امتداد 3 ترانسکت صورت گرفت. هر ترانسکت تعداد 10 پلات به ابعاد (10×10) متر به فاصله 50 متر از یکدیگر قرار گرفت که درمجموع در هر منطقه تعداد 30 پلات (10×10) متر مستقر گردید. در هر پلات مولفه های مربوط به اشنان شامل، درصد پوشش تاجی، تراکم، تولید و زادآوری اشنان برداشت شد. به منظور تعیین خصوصیات خاک در هر منطقه از عمق 30-0 سانتی متری، نمونه خاک برداشت و خصوصیات خاک از قبیل، بافت خاک، اسیدیته، ماده آلی و هدایت الکتریکی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که تعداد 5 گونه گیاهی در دو منطقه کشت 18 و 10 ساله اشنان واردشده است که 4 گونه گیاهی Zygophyllum fabago و Salsola rigida و Haloxylon aphyllum و Halothamnus subaphyllus در دو منطقه کشت 18 و 10 ساله اشنان مشترک هستند. گونه گیاهی Salsola arbuscula در منطقه کشت 10 ساله و گونه Artemisia sieberi در منطقه کشت 18 ساله مشاهده گردیده است. نتایج همچنین نشان داد که میزان اسیدیته، ماده آلی و درصد رس و سیلت در مناطق کشت نسبت به منطقه شاهد افزایش پیداکرده است. نتایج شاخص های تنوع شانون واینر و سیمپسون و شاخص های غنای مارگالف و منهینگ، اختلاف معنی داری را در بین مناطق تحت کشت اشنان با سنین 10 سال و 18 سال نشان نداد. نتایج حاصله از این تحقیق نشان می دهد که گیاه اشنان یک گونه کلیدی است و از آن می توان جهت کشت و اصلاح خاک های شور در پروژه ای اصلاحی مناطق بیابانی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2244696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!