مطالعه ی شبیه خوانی (تعزیه) به عنوان یک رسانه ی مذهبی در شهر میبد با رویکرد آینده پژوهی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تعزیه یکی از مهمترین شکلهای نمایش ایرانی است. تعزیه در شهرها و مناطق مختلف ایران تفاوتهایی در شیوه و شکل اجرا دارد و در شهر میبد نیز به شکل سنتی اجرا میشود و در طول همه ی این سالها به عنوان یک هنر اجرایی همواره در ارتباط تنگاتنگ با مردم بوده و بخشی از فرهنگ عمومی مردم این منطقه به شمار می آید. این پژوهش باتوجه به اهمیت اجرای تعزیه در میبد و با تمرکز بر مشخصه های ویژه ی آن در این منطقه به مطالعه ی شکل و فرم تعزیه در این شهر میپردازد. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه ی مشخصه ها و ویژگی های تعزیه ی میبد، به عنوان یک رسانه ی مذهبی و ثبت ویژگیهای منحصربه فرد آن در میان شیوه های دیگر اجرای تعزیه در نقاط دیگر ایران است. برایناساس حفظ جنبه های ساختاری و تاکید و توجه بر عناصر محتوایی و نیز رویکرد ارتباطی تعزیه با مردم که به طور مستقیم با اعتقادات آیینی و مذهبی مردم میبد مربوط میشود، به طور جدی مورد توجه قرارگرفته است. تحقیق حاضر برپایه ی این فرضیه شکل میگیرد که: »حیات تعزیه ی ایرانی به واسطه ی پشتوانه های اعتقادی دینی و سنتی مردم وابسته به عوامل سنتی، فرهنگی و اعتقادی است و فاصله گرفتن از این گسترهی مردمی میتواند در کیفیت اجرا و نیز میزان استقبال از آن تاثیرگذار باشد«. بنابراین در این پژوهش بهدنبال پاسخ به این پرسش اصلی هستیم که: »چه ویژگیهای شاخصی در اجرا و ارتباط تعزیه ی میبد باعث بقا این شیوهی نمایشی در این شهر بوده است؟« و »آیا قطع ارتباط پشتوانه های سنتی و فرهنگی باعث از بین رفتن جایگاه مردمی تعزیه خواهد شد؟« برای یافتن این پرسشها، تعزیهی میبد با سابقه ی طولانی اجرا و به واسطه ی استقبال گسترده مردم از آن مورد مطالعه قرارمیگیرد و براساس یافته ها در پی آن خواهم بود تا ضمن ارزیابی و تمرکز بر ویژگیهای تعزیه میبد و مشخصه ی فرهنگی و اجتماعی این زیست بوم، شاخصه های مهم میان گذشته ی تعزیه و احتمالات قابل پیشبینی درباره ی آینده ی این هنر نمایشی ایرانی را مورد شناخت قراردهم.

زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!