مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در ایران و نروژ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تضمین کیفیت برنامه های دکتری پرستاری تاثیر قابل توجهی بر پیشبرد و بهبود اهداف آموزشی حرفه پرستاری خواهد داشت؛ از این رو، مطالعات تطبیقی به منظور روشن و مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه های آموزشی در کشورهای مختلف دنیا انجام می شوند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در کشورهای ایران و نروژ صورت گرفت.

روش بررسی

مطالعه توصیفی- تطبیقی حاضر در سال 1399 با هدف مقایسه برنامه درسی دوره دکتری پرستاری در دو کشور ایران و نروژ انجام شد. از طریق جستجوی اینترنتی با واژگان کلیدی مرتبط، داده های مورد نیاز جمع آوری گردید و سپس با استفاده از الگوی چهار مرحله ای  Beredayشامل: توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه، نقاط اشتراک و افتراق دو برنامه درسی ارزیابی و تحلیل شد.

یافته ها

با وجود شباهت کامل نقش های دانش آموختگان در برنامه درسی دو کشور و همچنین تشابه نسبی در محتوای برنامه درسی آن ها، سایر موارد از جمله طول دوره، گرایش ها، اهداف و نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری پرستاری دو کشور ایران و نروژ متفاوت بود.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر بیانگر نقاط قوتی همچون داشتن چشم اندازی مشخص با اهداف ذکر شده دقیق در جهت حصول آن و نیز نقاط ضعفی نظیر عدم توجه کافی به حیطه بالینی رشته پرستاری در برنامه درسی دکتری پرستاری ایران در مقایسه با کشور نروژ بود؛ بنابراین لازم است با بازنگری در برنامه درسی جاری، کمبودهای موجود پوشش داده شود تا از این طریق شاهد حضور فارغ التحصیلانی توانمند در هر دو عرصه پژوهش و بالین نظام آموزش پرستاری کشور باشیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!