تاثیر تمرین ورزشی تناوبی با شدت بالا بر تغییرات سطوح بافتی کلاژن نوع 1و درصد فیبروز در رت های نر مبتلا به انفارکتوس میوکارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سکته قلبی از لحاظ پاتولوژیکی به عنوان مرگ سلول های عضله قلبی به خاطر اختلال در جریان خون، ایسکمی طولانی شریان کرونری و جایگزین شدن بافت قلبی نکروزی به صورت یک زخم فیبروزی متراکم، تعریف می شود. بیان سطوح پروتیینی کلاژن-1 و فیبروز بعد از انفارکتوس قلبی در بافت قلب افزایش می یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت ورزشی تناوبی با شدت بالا بر تغییرات سطوح بافتی کلاژن نوع-1 و میزان فیبروز رت های نر مبتلا به انفارکتوس میوکارد بود.

مواد و روش ها

30 سر رت نر صحرایی نژاد ویستار با میانگین وزنی 25±270 گرم به طور تصادفی به سه گروه 10 تایی (گروه شم، کنترل  مبتلا به انفارکتوس میوکارد، تمرین مبتلا به انفارکتوس میوکارد) تقسیم شدند. جهت القا انفارکتوس میوکارد رت ها تحت عمل جراحی بستن شریان کرونری LAD قرار گرفتند و سپس از طریق اکوکاردیوگرافی ایجاد MI تایید شد و رت ها  پروتکل های تمرین ورزشی را به مدت 8 هفته و 5 جلسه در هفته اجرا کردند. پس از اتمام مداخله تمرین ورزشی رت ها تشریح شدند.

یافته ها

میزان بیان سطوح پروتیینی کلاژن نوع-1 و درصد فیبروز در بافت قلبی رت های مبتلا به انفارکتوس میوکارد گروه تمرین نسبت به گروه انفارکتوس میوکارد شاهد کاهش معناداری یافت (001/0≤P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد فعالیت ورزشی تناوبی با شدت بالا می تواند از طریق کاهش بیان سطوح پروتیینی کلاژن نوع-1 و درصد فیبروز در بافت قلبی موش های صحرایی مبتلا به انفارکتوس میوکارد از اثرات منفی اسکار و فیبروز جلوگیری کند که این موضوع یک سازوکار مهم برای عملکرد قلبی و پیشگیری از آسیب قلبی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!