ارزیابی پتانسیل آنتی اکسیدانی و سیتوتوکسیتی عصاره هیدروالکلی گیاه Perovskia abrotanoides در سلول های MKN45 سرطان معده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سرطان معده، چهارمین سرطان شایع در جهان و دومین عامل مرگ ناشی از سرطان می باشد. با توجه این که درمان های موجود برای آن، در عین هزینه و عوارض بالا، اثربخشی کاملی از خود نشان نداده اند. با تکیه بر طب سنتی و عنایت به فعالیت آنتی اکسیدانی گیاه دارویی Provskia abrotanoides، این مطالعه، با هدف بررسی تاثیر عصاره ی هیدروالکلی این گیاه در بهبود سرطان معده، انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی تجربی، گیاه Perovskia abrotanoides، جمع آوری ، خشک و  با حلال های آب-اتیل استات-متانل (10-60-30) عصاره گیری شد. رده ی سلول سرطانی آدنوکارسینومای معده ی انسانی MKN45 از بانک سلولی انستیتو پاستور تهیه شد. میزان سمیت داروی گیاهی بر سلول های سرطانی MKN45 با استفاده از تست MTT، بررسی شد. سنجش پتانسیل آنتی اکسیدانی عصاره با استفاده از تست FRAP (Ferric reducing ability of power) و DPPH (2,2-diphenyl-1-picryl-hydrate) انجام شد. در ادامه کار برای بررسی اثر عصاره هیدروالکلی این گیاه بر مرگ سلولی، بررسی مورفولوژی سلول ها و بررسی قدرت تهاجم سلول ها پرداخته شد.

یافته ها

نتایج تحلیل داده ها با کمک آزمون آماری مجذور کای نشان داد که با افزایش غلظت عصاره ی گیاهPerovskia abrotanoides، با ارتباط معنی داری، درصد سلول های زنده ی باقی مانده ی MKN45، کاهش یافته بود (001/0P<). هم چنین مشخص شد که عصاره هیدروالکلی پتانسیل آنتی اکسیدانی خوبی را در مقایسه با ویتامین C از خود نشان می دهد. در نهایت دریافتیم که دوز موثر (IC50) این عصاره برای سلول های MKN45 می تواند دوز 10 میکروگرم بر میلی لیتر باشدکه برای تست های بعدی  در جهت یافتن مسیر احتمالی اثر عصاره بر روند مرگ برنامه ریزی شده (Apoptosis) و بررسی قدرت تهاجم و تغییرات مورفولوژی سلول ها  از این دوز استفاده شده است.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره ی هیدروالکلی گیاه Perovskia abrotanoides، اثر کشندگی بالایی بر سلول های سرطانی معده (MKN45) داشت؛ این درصد کشندگی، با گذر زمان و با افزایش غلظت، افزایش یافته بود و در غلظت IC50 خود باعث مهار تهاجم سلولی و القای آپوپتوز در سلول های MKN45 شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!