شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی معیارها و شاخص های تاب آوری اجتماعی در کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مخاطرات وتنش های ایجاد شده در حوزه های اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی و بخصوص اجتماعی در سال های اخیر روبه افزایش بوده و برهمین اساس مباحث مربوط به مقاوم سازی و تاب آوری جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. بدین معنی که جامعه ای می تواند در برابر بحران ها و رخدادهای انسانی و طبیعی موفق عمل نماید که نهادهای آن در مواجهه با این اتفاق ها تاب آوری مناسبی را داشته باشند. تاب آوری اجتماعی سعی دارد با شکل دادن یک سیستم تاب آور، تنش های موقت یا دایم را بدون از دست دادن کارکردهای جامعه جذب نماید و خود را با شرایط در حال تغییر انطباق دهد. نخستین مرحله ارزیابی میزان تاب آوری اجتماعی، شناسایی معیارها، شاخص های تعیین کننده و اولویت بندی آنها است. در این مطالعه با بهره گیری از تحلیل اسنادی و مرور مطالعات انجام گرفته در حوزه تاب آوری اجتماعی کشور، استخراج، طبقه بندی و اولویت بندی معیارها و شاخص های تاثیرگذار بر فرایند تاب آوری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا 7 گروه معیار اجتماعی، مدیریتی- کالبدی، اقتصادی، فرهنگی، روانشناختی، معنوی و محیطی در قالب 16 معیار اصلی، 42 زیرمعیار و 379 شاخص شناسایی و طبقه بندی گردید. بیشترین شاخص ها متعلق به گروه معیارهای اجتماعی و مدیریتی- کالبدی است. اولویت بندی در سه سطح گروه معیار، معیار اصلی و زیر معیار نشان داد که گروه معیار اجتماعی، معیار اصلی سرمایه اجتماعی و زیر معیارهای زیرساخت اجتماعی و همبستگی اجتماعی بیشترین اولویت را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!