رابطه علی انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف مطالعه حاضر بررسی مدل ساختاری انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه در دانش آموزان دختر دوره ابتدایی با تاکید بر نقش میانجیگر خودکارآمدی بوده است. جامعه مورد پژوهش، همه دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم مدارس دوره ابتدایی شهر خرم آباد در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس دستورالعمل هو و بنتلر (1999) به ازای هر متغیر 15 نفر انتخاب و 28 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شدند. در نهایت نمونه به 272 مورد تقلیل یافت. داده ها با استفاده از مقیاس جو خانواده موس و موس (1986)، پرسشنامه خودکارآمدی برای کودکان (موریس، 2001) و مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش آموزان هوبنر (2001) گردآوری شدند. مدل معادلات ساختاری به مثابه یک روش آماری برای تحلیل داده ها به کار برده شده است. نتایج نشان داده که انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه رابطه معنادار داشته اند. همچنین آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استرپ نشان دهنده معناداری نقش میانجیگر خودکارآمدی در رابطه انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه بود. در تبیین یافته ها می توان گفت که وقتی فرزندان ادراکی صمیمانه و بدون کنترل و حفاظت از رابطه با والدین خود داشته و دارای خانواده منسجمی باشند، از طریق باور به توانایی خویش در جهت موفقیت در زمینه های تحصیلی، هم رضایت و خرسندی از زندگی تحصیلی و هم کنترل پذیر بودن پیامد اعمال خویش را تجربه خواهند کرد. ازآنجایی که دانش آموزان خودکارآمد تلاش و زمان بیشتری برای کار و مطالعه صرف می کنند، نتایج تحصیلی بهتر و در نتیجه رضایت بیشتری از مدرسه دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2250787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!