شناسایی پیامد های ارائه هم زمان بیمه پایه و مکمل درمان توسط سازمان تامین اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

انسان همیشه در معرض خطر انواع مختلف بیماری هاست و به ناچار برای بهبود و معالجه، متقبل هزینه های سنگین پزشکی و مخارج بیمارستانی می شود. به منظور کمک به مردم در چنین مواردی، طرح های گوناگون بیمه درمان به صورت پایه و مکمل ارایه،، اما به دلیل فقدان بیمه گر واحدی در ارایه، مسایلی در حوزه بیمه درمان پدیدار شده است. هدف این پژوهش شناسایی پیامد های ارایه بیمه مکمل در کنار بیمه پایه توسط سازمان تامین اجتماعی ایران، برای حل این مسایل است.

روش بررسی

این پژوهش ازنظر هدف کاربردی با رویکردی ترکیبی بوده، که دربخش کیفی با تمرکز بر مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی براساس روش اکتشافی و استنباطی اجرا شد. جامعه آماری آن شامل مدیران و کارشناسان خبره در زمینه بیمه -درمانی شاغل در سازمان تامین اجتماعی کشور در سال 1399 هستند، که نمونه گیری به صورت هدفمند انجام و در بخش کیفی تا رسیدن مقوله ها به اشباع (15 نمونه) ادامه یافت.

یافته ها

براساس داده های احصاء شده، مفاهیم استخراج (95 مفهوم) و در27 مقوله فرعی دسته بندی شدند. که مقوله های فرعی نیز در 5مقوله اصلی طبقه بندی و بدین ترتیب پیامد های ارایه بیمه مکمل توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شدند. در بخش کمی نیز باتوجه به اینکه مقدار بارعاملی آن بالای0.5 و مقدار CRشاخص ها کمتر از 0.7 است، لذا داده ها با ساختار عاملی زیربنای نظری پژوهش، برازش مناسبی داشته و همسو با آنها بودند.

نتیجه گیری

مطابقه یافته ها، اجرای این طرح منجر به امکان برخورداری بیمه شدگان انفرادی خاص و فاقد کارفرما از بیمه مکمل درمان، کاهش هزینه های درمان بیمه شدگان و سازمان، امکان تخفیف در حق بیمه تکمیلی و تجمیع بیمه های درمانی خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!