بررسی اثر 8 هفته تمرینات ترکیبی (هوازی و مقاومتی) بر سطوح سرمی آیریزین و رابطه آن با گلوکز سرمی در مردان دارای اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آیریزین تحت تاثیر فعالیت بدنی از پروتئین Fndc5 در سلول های عضلانی بیان می شود و با تبدیل چربی سفید به قهوه ای بر چاقی و متابولیسم انرژی اثر می گذارد؛ هدف این مطالعه، بررسی اثر 8 هفته تمرینات ترکیبی بر سطح آیریزین و ارتباط آن با گلوکز سرمی در مردان دارای اضافه وزن بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر نیمه تجربی بود که با طرح پیش آزمون - پس آزمون انجام شد. تعداد 22 مرد دارای اضافه وزن (67/96±28/0 = شاخص توده بدنی و 2/23±31/50 = سن) به صورت هدفمند، دردسترس و تصادفی انتخاب و به دو گروه تمرین ترکیبی (11نفر) و کنترل (11نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرین ترکیبی (هوازی با 65 الی 85 درصد حداکثر ضربان قلب و مقاومتی با 50 درصد یک تکرار بیشینه) به مدت 8 هفته، هفته ای 3 جلسه انجام شد. نمونه خونی آزمودنی ها 24 و 48 ساعت قبل و بعد از طرح تحقیق جهت اندازه گیری مقادیر سرمی آیریزین و گلوکز گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت.

نتایج

نتایج مطالعه نشان داد که مقادیر آیریزین به دنبال 8 هفته مداخله تمرینی کاهش یافت؛ اما این کاهش معنی داری نبود (0/14 =P). همچنین گلوکز سرمی به دنبال 8 هفته تمرین، کاهش معنی داری نیافت (0/05>P). ضریب همبستگی پیرسون هم ارتباط معنی داری بین سطوح آیریزین و گلوکز سرمی نشان نداد (0/05>P).

نتیجه گیری

تمرین ترکیبی به عنوان یکی از روش های تمرینی برای کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام در افراد دارای اضافه وزن مفید می باشد که با تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای به افزایش متابولیسم افراد دارای اضافه وزن کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
649 تا 657
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!