پیش بینی کیفیت زندگی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی پس از آسیب مغزی تروماتیک براساس انعطاف پذیری روان شناختی و شدت افسردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آسیب مغزی و افسردگی بر کیفیت زندگی تاثیر منفی دارند. درمقابل، انعطاف پذیری روان شناختی بر افسردگی و کیفیت زندگی تاثیر مثبت دارد. تحقیق حاضر با هدف تبیین نقش واسطه ای انعطاف پذیری روان شناختی در رابطه بین افسردگی و کیفیت زندگی پس از آسیب مغزی انجام گرفت.

مواد و روش ها

این تحقیق توصیفی در سال 1397 و در بیمارستان کارگرنژاد کاشان انجام شد. هفتاد بیمار دچار افسردگی اساسی از لیست افراد متحمل آسیب مغزی بیمارستان بهشتی کاشان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به سیاهه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و فرم کوتاه بررسی سلامت (SF-12) پاسخ دادند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی تحلیل شدند.

نتایج

ماتریس همبستگی پیرسون، رابطه معنی داری بین هر زوج از متغیرهای تحقیق آشکار کرد (001/0 Ps<) و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که انعطاف پذیری روان شناختی و شدت افسردگی، پیش بین های کیفیت زندگی هستند. نقش واسطه ای جزیی انعطاف پذیری روان شناختی نیز در رابطه بین شدت افسردگی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در دو مولفه جسمی (0/05< P ؛ 311/2- =t ؛ 308/0- =β استاندارد) و ذهنی (0/05 < P ؛ 427/3- =T؛ 422/0- = β استاندارد) آشکار شد. آزمون سوبل این نقش را در ابعاد جسمی (0/05<  P؛ 203/2 = Z) و ذهنی (0/05<  P؛ 102/3 = Z) تایید کرد.
نتیجه گیری

در جمعیت مذکور، می توان براساس شدت افسردگی و میزان انعطاف پذیری روان شناختی، میزان کیفیت زندگی را پیش بینی نمود. در این بین، انعطاف پذیری روان شناختی نقش مهم تری دارد و با ارتقای آن می توان اثر منفی افسردگی را بر کیفیت زندگی کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
666 تا 675
لینک کوتاه:
magiran.com/p2251404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!