همخوانی منابع کتابخانه های عمومی با نیاز کاربران: مطالعه تطبیقی کتابخانه های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه های عمومی شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شناسایی وضعیت منابع کتابخانه های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه های عمومی شهر تهران از نظر نوع، موضوع، دسترس پذیری و انطباق با نیاز اعضا است.

روش شناسی پژوهش:

 روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است و از نمونه گیری تصادفی-طبقه ای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، 440 عضو (209 مرد، 231 زن) از 22 کتابخانه های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و 440 عضو (179 مرد، 261 زن) از 22 کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است که یک کتابخانه نهاد و یک کتابخانه شهرداری در هر منطقه شهری انتخاب شده است و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است، همچنین برای تجزیه اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نیز آزمون تی استیودنت استفاده شده است.

یافته ها: 

در شاخص "منابع غیر کتابی"، کتابخانه های عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (با میانگین 0.5614) وضعیت بهتری نسبت به کتابخانه های عمومی نهاد (با میانگین 0.5106) در شهر تهران دارند. در شاخص "موضوعات ده گانه دیویی" وضعیت کتابخانه های نهاد(با میانگین 2.8) نسبت به کتابخانه های عمومی سازمان(با میانگین 2.72)، بهتر است. در دو شاخص "کتاب های کمک آموزشی" و "در دسترس بودن منابع" نتیجه اختلاف معناداری بین کتابخانه های شهرداری و نهاد وجود ندارد.

نتیجه گیری

با مقایسه وضع موجود کتابخانه های عمومی در ایران به نظر می رسد که تعداد ساختمان ، تجهیزات، کیفیت منابع و از همه مهمتر، خدمات آن ها با آن چه مورد نیاز یک جامعه پویا و درحال رشد است فاصله بسیار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!