مقایسه تاثیر زوج درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کمال گرایی و تعدیل نیازهای زوجین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کمال گرایی، از جمله ویژگی های شخصیتی است که بعد منفی آن حالت وسواس گونه پیدا می کند و برای فرد و خانواده مشکلات زیادی را به وجود می آورد. علاوه بر کمال گرایی، متغیرهای بسیاری سازگاری زوجین را با دشواری رو به رو می کنند که روش های درمانی مختلف به دنبال کاهش آن ها می باشند.

روش ها: 

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که همراه با دو گروه و به شیوه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 40 روزه انجام شد. جامعه آماری شامل 200 زوج بود که در سال 1395 به صورت خودمعرف برای حل مشکلات زناشویی به مرکز مشاوره اورژانس اجتماعی اصفهان (مصلی) مراجعه کرده بودند. گروه مداخله به صورت داوطلبانه از بین مراجعان به کلینیک مشاوره اورژانس اجتماعی انتخاب شدند. زوج درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) به تفکیک برای هر دو گروه طی 8 جلسه دو ساعته انجام گردید. داده ها به وسیله پرسش نامه های کمال گرایی و تعدیل نیازها جمع آوری شد و در نهایت، با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 

تفاوت معنی داری بین میزان اثربخشی زوج درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی و روش ACT بر کمال گرایی سازگارانه وجود نداشت، اما در کمال گرایی ناسازگارانه تفاوت معنی داری مشاهده شد (050/0 > P). همچنین، تفاوت معنی داری بین میزان اثربخشی زوج درمانی گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی و شیوه ACT بر تعدیل نیازهای زوجین وجود داشت (050/0 > P).

نتیجه گیری: 

نتایج به دست آمده نشان می دهد که زوج درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی، در کاهش کمال گرایی ناسازگار و روش ACT در تعدیل نیازهای زوجین موثر می باشد. بنابراین، می توان در مشاوره های زوجی از این دو رویکرد بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!