آگاهی و اعتقادات بهداشتی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سرطان کولورکتال و عوامل مرتبط با آن: مطالعه مقطعی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

میزان آگاهی افراد از عوامل خطر بیماری و راهکارهای پیشگیری از آن، تاثیر بسزایی در پیشگیری و درمان بیماری ها دارد. با توجه به شیوع بالای سرطان در کشور، پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی و اعتقادات بهداشتی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص سرطان کولورکتال و عوامل مرتبط با آن مبتنی بر الگوی اعتقادات بهداشتی انجام گردید.

روش ها: 

در این مطالعه مقطعی، 101 کارمند به روش نمونه گیری خوشه ای از بین چهار دانشکده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته روا و پایا شده شامل سوالات دموگرافیک و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار بود. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t، One-way ANOVA و ضریب همبستگی Pearson در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 050/0 > P سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

میانگین نمرات آگاهی شرکت کنندگان، 37/18 ± 80/66 به دست آمد که 5/48 درصد دارای آگاهی ضعیف، 7/28 درصد دارای آگاهی متوسط و بقیه دارای آگاهی بالا از سرطان کولورکتال بودند. منافع درک شده و حساسیت درک شده به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را به خود اختصاص دادند. افزایش سن، سابقه فامیلی سرطان و تحصیلات، از جمله عوامل موثر در آگاهی کارمندان در مورد سرطان کولورکتال بود.

نتیجه گیری: 

با توجه به این که سطح آگاهی حدود نیمی از کارمندان در مورد سرطان کولورکتال ضعیف بود، پیشنهاد می شود برنامه هایی در خصوص تغییر رفتار افراد در جهت پیشگیری از بروز این سرطان اجرا گردد تا در کنار افزایش آگاهی و بهبود اعتقادات سلامت، کاهش هرچه بیشتر بروز این بیماری اتقاق بیفتد.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252627 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!