شبیه سازی توفان تندری با استفاده از مدل WRF در استان کرمانشاه مطالعه موردی: 31 مارس 2014

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی ساختار جو در زمان رخداد توفان تندری در استان کرمانشاه از کدهای مخابره شده از ایستگاه های سینوپتیک استان و پارامترهای فشار تراز دریا، ارتفاع ژیوپتانسیل، نم ویژه، مولفه باد مداری و مولفه نصف النهاری باد با مراجعه به تارنمای متعلق به NCEP/NCAR اخذ و برای مطالعات میان مقیاس از داده های رادیوسوند استفاده گردید. همچنین برای بارزسازی این پدیده از مدل WRF با توان تفکیک 15 کیلومتر استفاده گردید. در نهایت برای ارزیابی بین برونداد مدل در بخش بارش از مقادیر بارش برآورد شده سنجنده TRMM نیز بهره گیری شد. نتایج نشان داد ریزش هوای سرد و تشکیل یک ناوه عمیق بر روی غرب ایران، بوجود آمدن گرادیان شدید فشار در شمال غرب و غرب کشور و تشکیل یک جبهه سرد در منطقه، از عوامل عمده سینوپتیکی در زمان توفان بوده است. همچنین مشخص گردید که منابع رطوبتی بارش ها نیز از دریای عرب، سرخ و خلیج فارس تامین شده است. از طرف دیگر صعود شدید هوا در تشکیل ابرهای جوششی و هسته های تگرگ نقش عمده ای داشته اند. بررسی و ارزیابی برونداد مدل WRF (مقدار برآورد شده بارش 18 میلی متر) و سنجنده TRMM (مقدار برآورد شده بارش 19 میلی متر) در مقایسه با بارش گزارش شده از ایستگاه ها (مقدار برآورد شده بارش  17 میلی متر) نشان داد که مدل WRF با توان تفکیک مذکور و RMSE برابر با 1 میلی متر در بررسی ساختار جو در منطقه برای پویانمایی پدیده های میان مقیاسی همچون توفان تندری مناسب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2252867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!