»با نگاهی به قرآن کریم«ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده
درباره وضعیت حقوقی ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده، چند دیدگاه مطرح است؛ دیدگاهی فرزندخواندگی عصر حاضر را نهاد حقوقی جدیدی میداند که در صدر اسلام سابقه نداشته است و ادله نقلی درمورد آن وجود ندارد؛ ازاینرو با تمسک به بنای عقلا، حکم اولی ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده را حرمت میداند. دیگری با استدلال به آیاتی از قرآن کریم و تفسیر غیرصحیح از آن، فرزندخوانده را همچون فرزند بیولوژیک و یکی از محارم دانسته، چنین ازدواجی را به حکم اولی حرام دانسته است، ولی برخی فقیهان معاصر، بهدنبال ایجاد تغییر در وضعیت جامعه و مکلفان و پدیدآمدن مصلحت و نیز درجهت دفع مفسده، حکم ثانوی چنین ازدواجی را حرمت دانستهاند. دیدگاه فقیهان شورای نگهبان بهعنوان جزیی از بدنه حکومت، به ممنوعیت ازدواج فرزندپذیر با فرزندخوانده مشروط به یک تبصره تعلق گرفته است، ولی بنا بر نظر اکثر فقیهان، چنین ازدواجی مشروعیت دارد. مقاله حاضر پس از بیان هریک از دیدگاههای مذکور و بررسی استدلالهای موجود، به نقد آنها پرداخته است و درنهایت ازنظر غالب فقیهان دفاع کرده است و آن را موافق با منطوق آیههای قرآن کریم میداند. همچنین وضع ممنوعیت مشروط ازسوی حاکمیت را خلاف آیههای قرآن کریم دانسته، فاقد ثمره قابل توجه میداند
فرزندخواندگی ، سرپرستی ، ازدواج ، حکم ثانوی ، مصلحت
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.