طراحی مدل اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده بر رفتارهای خود توسعه ای کارکنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر طراحی الگوی اثرگذاری تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان بر رفتارهای خود توسعه ای آنان با توجه به نقش رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سازمان ورزش شهرداری اصفهان بوده است.

روش شناسی

این پژوهش از نوع توصیفی و از دسته مطالعات همبستگی بوده و جامعه آماری آن شامل، تمامی کارکنان سازمان ورزش شهرداری اصفهان در سال 1396 بوده است (263= N). در این پژوهش تمامی اعضای جامعه آماری برای مشارکت در تحقیق انتخاب شدند که با توجه به نرخ پرسش نامه های بازگشتی (6/88 درصد)، این پژوهش با تعداد 233 نفر از کارکنان اجرا شد. از چهار پرسش نامه تصویر سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای خود توسعه ای برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد؛ همچنین، به منظور تحلیل داده های به دست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که تصویر سازمانی ادراک شده کارکنان به صورت مستقیم بر رضایت شغلی (71/0=β) و تعهد سازمانی آنان (63/0=β) اثرگذار بوده است. رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز به صورت مستقیم و با ضرایب رگرسیونی 66/0 و 54/0 بر گسترش رفتارهای خود توسعه ای آنان تاثیر داشته است؛ همچنین، تصویر سازمانی ادراک شده در دو مسیر جداگانه و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی (59/0=β) و تعهد سازمانی (51/0=β) بر ارتقاء رفتارهای خود توسعه ای کارکنان اثرگذار بوده است. از طرفی دیگر، تصویر سازمانی ادراک شده در یک مسیر و با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر ارتقاء رفتارهای توسعه ای کارکنان اثرگذار بوده است (46/0=β).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش تلاش در جهت بهبود ادراکات و تصاویر سازمانی ادراک شده کارکنان در سازمان های ورزشی، می تواند علاوه بر ارتقاء نگرش های مهم شغلی بر گسترش رفتارهای خود توسعه ای کارکنان نیز اثرگذار بوده که نتیجه آن توسعه بیشتر عملکرد های شغلی و بازدهی بالاتر سازمانی خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2253144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!