واکاوی واقعه میقات بنی اسراییل با تاکید بر مفهوم و مصداق آیه 155 سوره اعراف
جریان «میقات بنیاسراییل» در قرآن، مبحثی پر دامنه میان مفسران اسلامی است. از مسایل مهم در این زمینه، بررسی مفهوم و مصداق فراز «ا تهلکنا بما فعل السفهاء» (اعراف/ 155) است. بیشتر مفسران عبارت «ا تهلکنا» را به حضرت موسی (ع) نسبتداده، آن را به عذاب و عقاب تفسیر کردهاند؛ اما با توجه به موارد استعمال مشتقات «إهلاک» در قرآن و نیز با لحاظ سیاق و آیات همگون، به نظر مفهوم و مصداق دقیقتری میتوان برای عبارت مورد بحث جستوجو کرد.
جستار حاضر بر آن است، با روش توصیفی تحلیلی، ضمن نقد آرای مفسران، دلایل و شواهد تفسیر برگزیده را تبیین نماید. پژوهش پیشرو به این نتیجه میانجامد که «إهلاک الاهی» در عرف قرآن بهمعنای «عذاب و مرگ بدفرجام» است و این معنا با وضعیت حضرت موسی (ع) در جریان میقات بنیاسراییل هماهنگ نیست؛ بلکه تطبیق عبارت «ا تهلکنا» بر گفتوگوی برگزیدگان بنیاسراییل با خداوند پس از صاعقه مرگ، با «حقیقت قرآنی إهلاک» سازگارتر مینماید.
از پیامدهای کلامی این بحث میتوان به تایید سخنگفتن خداوند با صاعقهزدگان بنیاسراییل در عالم برزخ و دنیا، امکان احتجاج با بنیاسراییل در پی این مکالمه و نیز زدودن ابهام از مسایلی چون امکان رجوع به دنیا در صورت «إماته» نه إهلاک اشاره کرد.
آیات میقات ، بنی اسراییل ، قرآن ، واکاوی ، إهلاک ، حیات برزخی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.