مدل سازی آزمایشگاهی به منظور تعیین راندمان هیدرولیکی تالاب های مصنوعی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در بین بوم سازگان های طبیعی ارزش تالاب ها دیرتر از بقیه ی بوم سازگان دیگر درک شده و کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تالاب های مصنوعی طرح های جدیدی بر گرفته از سیستم های طبیعی هستند. این تالاب ها، زمین هایی هستند که به وسیله آب های سطحی یا زیرزمینی اشباع می شوند. سیستم های تالاب مصنوعی، در کاهش دبی پیک برای جلوگیری از سیل، تصفیه فاضلاب و رواناب موثر بوده و به بهبود حفظ حیات وحش کمک می کنند. یکی از مهم ترین خصوصیاتی که می تواند در طرح های اجرایی و مدیریت تالاب ها، نقش بسزایی ایفاء کند، راندمان هیدرولیکی تالاب می باشد. از آنجایی که اغلب تحقیقات انجام شده در این زمیته متکی بر شبیه سازی های عددی و رایانه ای بوده اند، بنابراین لزوم اهمیت بکارگیری مدل های آژمایشگاهی برای درک بهتر رفتار جریان درون تالاب دو چندان می شود. بر این اساس در این پژوهش با بر پایی یک مدل آزمایشگاهی مستطیل شکل به ابعاد 2 متر در 1 متر به بررسی راندمان هیدرولیکی تالاب های مصنوعی آب سطحی پرداخته شده است. برای محاسبه زمان ماند هیدرولیکی و بالطبع محاسبه راندمان هیدرولیکی، از تزریق ردیاب سدیم کلراید (NaCl) در ورودی و ثبت نتایج در خروجی استفاده شد. در ادامه بررسی عوامل تاثیرگذار از جمله اثر شکل ظاهری تالاب، موقعیت ورودی و خروجی جریان، پراکندگی و توزیع پوشش گیاهی، موقعیت طبیعی و موضع نگاری کف تالاب و جزیره ها (موانع) بر عملکرد هیدرولیکی تالاب های مصنوعی، راهکارهایی جهت ارتقاء و بهبود راندمان هیدرولیکی می باشد. به همین منظور دو گروه تالاب مصنوعی آب سطحی با وضعیت ورودی و خروجی جریان در گوشه ها و همچنین مرکز با هم مقایسه و در ادامه اثر عوامل پوشش گیاهی، موضع نگاری کف تالاب، جزیره ها و گرد شدگی ریوس بر راندمان هیدرولیکی این دو گروه تالاب مصنوعی آب سطحی مورد بررسی قرار گرفت. طبق نتایج، توزیع پوشش گیاهی بصورت عرضی در سطح دو گروه تالاب ها باعث افزایش راندمان شد که این افزایش در گروه تالاب اول با ورودی و خروجی جریان در گوشه مشهودتر است (4/78درصد) . پس از شهود نتایج موضع نگاری کف تالاب، افزایش چشم گیر راندمان هیدرولیکی تالاب مصنوعی آب سطحی با ورودی و خروجی مرکز محرز گردید (متوسط 1/46 درصد). همچنین بررسی نتایج، در حالت وجود جزیره ها در برابر جریان ورودی حاکی از افزایش راندمان هیدرولیکی است، به نحوی که قطر جزیره افزایش یابد، افزایش راندمان بارزتر است (5/6 درصد). در ادامه مقایس بین گردشدگی ریوس با ریوس مستطیلی در دو گروه تالاب انجام شد و نتایج نشان دهنده افزایش راندمان هیدرولیکی (معادل 2/4 درصد) در ریوس مستطیلی نسبت به ریوس گرد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2255208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!