اثر پوشش ژل آلوئه ورا و صمغ عربی بر کیفیت فلفل دلمه ای سبز (Capsicum annuum) طی دوره نگهداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 فلفل دلمه ای با نام علمی (Capsicum annuum L.) حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های طبیعی و مواد ضروری از قبیل ویتامین ث، کاروتنوییدها، ترکیبات فنولیک و عناصری همانند پتاسیم می باشد. کیفیت ظاهری محصول از قبیل شکل، رنگ، اندازه، شادابی و طراوت میوه، نداشتن عوارض فیزیولوژیکی و بیماری ها انباری نقش بسیار مهمی در بازارپسندی فلفل دلمه ای دارد. بنابراین این محصول همواره نیازمند راهکاری برای کاهش ضایعات و حفظ بازارپسندی در پس از برداشت می باشد. یکی از روش-های کاهش ضایعات در پس از برداشت محصولات باغی استفاده از پوشش های خوراکی و غیرخوراکی می باشد که با تغییرات تبادلات گازی و آبی محصول با محیط اطراف باعث تاخیر در افت کیفی محصولات می شوند و عمر پس از برداشت را افزایش می-دهند.

مواد و روش ها

به منظور کاهش ضایعات و حفظ کیفیت میوه فلفل دلمه ای سبز رقم California Wonderʼʻ در پس از برداشت، آزمایشی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در سال 1397 در دانشگاه ایلام طراحی و اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل غوطه وری میوه های فلفل دلمه ای در ژل آلویه ورا 25 و 50 درصد، صمغ عربی 5 و 10 درصد، آلویه ورا 25%+ صمغ عربی 5%، آلویه ورا 25%+ صمغ عربی 10%، آلویه ورا 50%+ صمغ عربی 5%، آلویه ورا 50%+ صمغ عربی 10% و شاهد بودند، که اثر آن ها بر ویژگی های میوه فلفل دلمه ای سبز در طول 14 و 28 روز انبارمانی در دمای 10 درجه سانتی گراد، رطوبت نسبی 90 درصد و در سبدهای میوه بدون هیچگونه پوشش اضافی در داخل اتاقک رشد مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج نشان داد که با افزایش ماندگاری میوه ها در انبار ویژگی های کیفی و بازارپسندی آن ها کاهش یافت، ولی پوشش های صمغ عربی و ژل آلویه ورا باعث حفظ کیفیت میوه های فلفل دلمه ای در انبار نسبت به نمونه های شاهد شدند. در این تحقیق تیمارهای صمغ عربی 10%، آلویه ورا 25%+ صمغ عربی 10% و آلویه ورا 50%+ صمغ عربی 10% در بیشتر صفات مورد بررسی نسبت به سایر تیمارها و شاهد تاثیر بیشتری در حفظ ویژگی های میوه فلفل دلمه ای در انبار داشتند. میوه های فلفل دلمه ای در تیمارهای مذکور از کاهش وزن و نشت یونی کمتری نسبت به سایر تیمارها برخوردار بودند و بازارپسندی، مواد جامد محلول، اسیدیته قابل تیتراسیون، فنول کل، ظرفیت آنتی اکسیدانی، کلروفیل کل و فعالیت آنزیم های کاتالاز و پراکسیداز را طی 28 روز انبارمانی حفظ کردند. احتمالا ایجاد لایه ای ضخیم تر و تبادلات گازی کمتر میوه با اتمسفر اطراف میوه دلایلی بر کارایی بیشتر صمغ عربی 10 درصد در تیمارهای فوق نسبت به سایر تیمارها است. بنابراین باتوجه به نتایج این تحقیق استفاده از پوشش صمغ عربی 10 درصد و یا در ترکیب با ژل آلویه ورا به عنوان روشی کاربردی جهت کاهش ضایعات میوه فلفل دلمه ای طی فرایند انبارداری و بازاررسانی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!