بررسی مقایسه ای نیروی اصطکاک در محل تماس بین سیم و شیار براکت ارتودنسی به روش اجزای محدود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ب‍ه دلیل پ‍ی‍چ‍ی‍دگ‍ی ه‍ا و ع‍وام‍ل م‍خ‍ت‍ل‍ف‍ی ک‍ه بر ارتودنسی م‍وث‍ر ه‍س‍ت‍ن‍د، م‍ت‍خ‍ص‍ص‍ان ارت‍ودن‍س‍ی در صدد م‍طال‍ع‍ه م‍ک‍انی‍زم ح‍رک‍ت دن‍دان از ق‍ب‍ی‍ل ت‍ع‍ی‍ی‍ن راب‍طه ب‍ی‍ن ان‍دازه ن‍ی‍روی اع‍م‍ال‍ی و ن‍رخ ح‍رک‍ت دن‍دان در ارتودن‍س‍ی ه‍س‍ت‍ن‍د. در این میان وجود نیروی اصطکاک با مقدار نامعین در محل تماس درمان ارتودنسی را غیر قابل پیش بینی می کند. در این تحقیق براکت استاندارد بامدل های براکت طراحی شده بر اساس گرد کردن لبه های خروجی سیم از شیار براکت، با توجه به زوایای موجود در شیار براکت، با دو نوع سیم ارتودنسی با مقطع مستطیل شکل و دایره ای مدل سازی شدند و اثر هندسه های مختلف بر توزیع تنش و نیروی اصطکاک با استفاده از روش اجزای محدود بررسی شده است. نتایج نشان داد در براکت هایی که دارای انحنای بیشتر در باله هستند، شدت توزیع تنش در محل تماس سیم و براکت در مقایسه با براکت استاندارد کاهش یافته است. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش انحنای باله مقدار اصطکاک در براکت با باله استوانه ای در مقایسه با براکت استاندارد کاهش قابل توجه دارد و در مقایسه با براکت های دارای انحنا، کمتر است. بررسی نتایج تفاوت اصطکاک در دو نوع سیم با مقطع گرد و مستطیلی، کاهش اصطکاک را در سیم مقطع دایره ای در مقایسه با سیم مقطع مستطیلی نشان داد و مطالعات قبلی را تایید کرد. در نهایت با توجه به کاهش اصطکاک در براکت هایی با باله دارای انحنای بیشتر، طراحی این نوع براکت و استفاده از آن بمنظور کاهش اصطکاک مناسب به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 349
لینک کوتاه:
magiran.com/p2258589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!