بررسی تنوع فنوتیپی برخی از ارقام و نژادگان های امیدبخش بادام با استفاده از خصوصیات خشک میوه و مغز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور ارزیابی تنوع خصوصیات مورفولوژیکی خشک میوه و مغز برخی از ارقام و نژادگان های امید بخش بادام، آزمایشی روی 35 رقم و نژادگان بادام ایرانی و خارجی انجام گرفت. در این مطالعه 38 صفت مربوط به خشک میوه و مغز، بر اساس توصیف نامه بادام اندازه گیری شد. نتایج تجزیه واریانس و مقایسه میانگین ها نشان داد که ارقام و نژادگان های مورد بررسی از نظر کلیه صفات مورد مطالعه دارای تفاوت معنی داری هستند که نشان دهنده وجود تنوع بین ارقام از لحاظ صفات مورد بررسی است. با توجه به وجود تنوع در صفات مورد بررسی ضرایب همبستگی ساده بین صفات نشان داد که بین برخی از صفات اندازه گیری شده خشک میوه و مغز همبستگی مثبت یا منفی معنی داری وجود دارد. نتایج تجزیه خوشه ای براساس صفات اندازه گیری شده، ارقام و نژادگان ها را در فاصله 15 اقلیدوسی به دو گروه اصلی تقسیم بندی کرد. با کاهش فاصله اقلیدوسی از 15 به 5، ارقام و نژادگان ها به 8 گروه اصلی تقسیم بندی شدند. از عوامل مهم تفکیک گروه های اصلی صفاتی از جمله متوسط طول و عرض خشک میوه و مغز، درصد مغز های دوقلو، ضخامت پوست چوبی، درصد مغز، میزان نقوش و شکاف روی پوست چوبی، سختی و نرمی پوست چوبی و سهولت برداشت و پوست کنی بودند. بر اساس نتایج به دست آمده ارقام شاهرود 13، شاهرود 21، شاهرود 6، سفید، پریمورسکی، یلدا، شاهرود 10، شاهرود 12، مامایی، شاهرود 7 و نژادگان های انتخابیAIM2 ،AIM1 ،GM1 ، AHN2،AHYU و AHN1 از نظر صفات خشک میوه و مغز برتری نسبی نشان دادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!