ساختار پروتئین S در ویروس SARS-CoV-2 و گیرنده های آن در سطح سلول میزبان: راهکار هائی برای یافتن داروهایی از میان مواد طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کروناویروس جدید به SARS-CoV-2 از خانواده کروناویروس‏هاست و باعث القاء بیماری کوید- 19 و عفونت حاد تنفسی در انسان می شود. این نوع جدید ویروس که برای اولین بار در سال 2019 در ووهان چین شناسایی شد، به سرعت در سراسر جهان انتشار پیدا کرد. در این مقاله، ساختارهای پروتئینی خارگلیکوپروتئینی (S) در این ویروس بررسی و گیرنده‏های آن در سطح سلول میزبان مرور می‏شود. تحقیقات نشان داده که علاوه بر ACE2 به عنوان اولین گیرنده سطح سلولی شناخته شده برای این ویروس، CD147 و GRP78 نیز به عنوان گیرنده‏های آن فعالیت دارند. همچنین، ضمن معرفی اجمالی داروهای مورد استفاده برای درمان این ویروس بر اساس مکانیزم عمل، که پروتئین S، انواع پروتئینازها، RNA پلیمراز وابسته بهRNA، هلیکازها، و یا لیپیدهای ساختاری غشای این ویروس را هدف قرار می‏دهند، ترکیبات دارویی پیشنهادی بامنشاء طبیعی/ گیاهی نیز معرفی شده‏اند که در حال حاضر به عنوان مکمل توصیه می‏شوند. به عنوان مثال فلاونوییدها، پلی‏فنل‏ها و ترکیبات قطبی موادی هستند که اثرات ضد ویروسی آنها علیه کروناویروس بررسی و نشان داده شده است. در نهایت، به نظر می‏رسد تا زمانی که داروی موثر برای از بین بردن این ویروس شناخته نشده است، با توجه به مکانیزم عمل این ویروس و ویژگی‏های ساختاری آن، با استفاده از ترکیبات طبیعی به عنوان طب مکمل یا پیشگیری می‏توان روند ورود، تکثیر و عفونت‏زایی این ویروس را محدود کرد یا به تعویق انداخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!