مطالعه تاثیر آنتی باکتریال اسانس مریم گلی (Salvia officinalis) و مقایسه آن با داروی کلرهگزیدین بر روی عوامل باکتریایی حفره دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مریم گلی (Salvia Officinalis) یک گیاه علفی متعلق به تیره نعناعیان (Labiatae) است. مریم گلی از مهم ترین گیاهان دارویی است که در طب سنتی و نوین به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این تحقیق، مطالعه تاثیر آنتی باکتریال اسانس مریم گلی و مقایسه آن با داروی کلرهگزیدین بر روی برخی از باکتری های شایع عفونت دهانی بود.

مواد و روش ها

در این تحقیق گیاه دارویی مریم گلی از مزرعه تحقیقاتی شرکت دانش بنیان پژوهشگران داروی سبز مشگین شهر، واقع در شمال غرب ایران جمع آوری گردید. اسانس گیری توسط دستگاه کلونجر انجام و جهت تجزیه نمونه های اسانس و اندازه گیری دقیق ترکیبات، از دستگاه های GC و GC/MS استفاده شد. سپس تاثیر اسانس مریم گلی بر باکتری های شایع عفونت دهانی به دو روش بررسی قطر هاله عدم رشد (Disk deffusion)  و حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) انجام شد.

یافته ها

نتایج حاصل از آزمایشات ضد میکروبی اسانس گیاه دارویی مریم گلی نشان داد که این گیاه، دارای اثرات مهارکنندگی قابل توجهی بر روی انواع باکتری های گرم منفی و مثبت است. هم چنین در مقایسه قطر هاله عدم رشد مریم گلی با کلرهگزین، مشخص شد که اسانس  این گیاه دارویی، نتایج نسبتا مشابهی را نسبت به دهان شویه کلرهگزین از خود نشان می دهد.

نتیجه گیری

طبق یافته ها، اسانس گیاه دارویی مریم گلی آثار ضد میکروبی مناسبی علیه باکتری های شایع عفونت دهانی دارد. در نتیجه اسانس این گیاه با غلظت های مختلف، پس از انجام مطالعات تکمیل تر می تواند جایگزین مناسبی برای داروها و دهانشویه های شیمیایی در درمان باکتری های شایع عفونت دهانی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!