ارزش تشخیصی و اعتبار افتراقی مقیاس درجه بندی وندر - یوتا در شناسایی سنجه های مقیاس درجه بندی اختلال نقص توجه / بیش فعالی بزرگسالان کانرز در نمونه ای از سارقان و افراد عادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال نقص توجه / بیش فعالی (ADHD) می تواند به رفتارهای پرخطر بیانجامد و به کارگیری ابزاری که از توان تشخیصی مناسبی برای گزینش علایم ADHD در جمعیت های بزهکار برخوردار باشد، امری اجتناب ناپذیر است. ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی ارزش تشخیصی و اعتبار افتراقی مقیاس درجه بندی وندر-یوتا (25-WURS) در گروهی از سارقان واجد و فاقد نشانه شناسی ADHD و افراد عادی با فقدان قطعی تشخیص ADHD براساس مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان کانرز بود.

مواد و روش ها

در یک مطالعه اعتبارسنجی در زندان مرکزی رشت در سال 1395-1394، 100 زندانی مرتکب سرقت و 70 فرد عادی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارها شامل 25-WURS، مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان کانرز، مقیاس سازگاری اجتماعی و پرسشنامه استرس ادراک شده بود. داده ها با استفاده از تحلیل تمیز، آزمون کای اسکویر، تحلیل واریانس / کواریانس چندمتغیره و تک متغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنی دار فیشر تحلیل شدند.

یافته ها

تحلیل تمیز نشان داد که 25-WURS توانست علایم ADHD سه گروه از سارقان واجد و فاقد نشانه شناسی و افراد عادی را از یکدیگر تشخیص دهد و صحت طبقه بندی کلی آن معادل 1/64% می باشد؛ هر چند بخش عمده ای از سارقان فاقد نشانه شناسی را نادیده گرفت. پس از تحلیل های کنترل شده، میانگین نمرات مولفه های سازگاری اجتماعی در سارقان واجد، نسبت به سایر گروه ها و برای استرس در سارقان واجد، نسبت به افراد عادی با احتساب نقاط برش 36، 39 و 46 به طور معنی داری بیشتر بود.

نتیجه گیری

25-WURS عملکرد گزینشی قابل قبولی در سارقان واجد نشانه شناسی ADHD دارد. ازاین رو می تواند در شناسایی افراد مستعد اختلال و سنجش پیامد مداخلات درمانی در جمعیت های بزهکار به کار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!