مدل سازی ساختاری تفسیری چالش های موثر بر اجرای اعتباربخشی بیمارستانی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اعتباربخشی فرایندی است که طی آن به صورت سامانمند و توسط یک موسسه خارجی، اعتبار یک سازمان بر اساس شاخص های فرایندی، پیامدی و ساختاری سنجیده و ارزیابی می شود. هدف از این مطالعه پی بردن به چالش های موثر در فرایند اجرای اعتباربخشی و رسیدن به یک مدل جامع برای بهبود و ارتقای فرایند اعتباربخشی است.

روش کار

این مطالعه در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول مطالعه، برای شناسایی چالش های تاثیرگذار بر اجرای اعتباربخشی بیمارستانی در ایران از مرور مطالعات استفاده شد. در مرحله دوم، به منظور تشخیص مهم ترین چالش های موثر بر اجرای اعتباربخشی، از روش روایی محتوا استفاده شد. در ادامه به منظور بررسی روابط بین عوامل و همچنین تعیین تاثیرگذارترین و تاثیرپذیرترین متغیر ها از تکنیک کمی مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد.

یافته ها: 

متغیرهای نبود زیرساخت های لازم، محدودیت منابع و سرمایه، درنظرنگرفتن بودجه مناسب برای اجرای برنامه اعتباربخشی، کمبود پرستار، کارکنان بالینی و سایر کارکنان و تناسب نداشتن بعضی از استانداردها با شرایط ملی و استانی با قدرت نفوذ 11 و وابستگی 4 بیشترین تاثیرگذاری و متغیرهای چالش در میزان استقلال، بی طرفی، قضاوت های شخصی، اختلاف سلیقه ارزیابان و ضعف ارتباط میان بیمار و تیم پزشکی با قدرت نفوذ 1 کمترین تاثیرگذاری را بر چالش های موثر بر اجرای اعتباربخشی بیمارستانی داشتند.

نتیجه گیری: 

اجرای موثرتر اعتباربخشی نیازمند یافتن عوامل اصلی و اثرگذار و برقراری ارتباط بین آن هاست تا بتوان چارچوب مشخصی را برای تعیین بهترین سیاست ها به منظور کنترل و مدیریت آن و درنهایت جلوگیری از اتلاف منابع بخش سلامت فراهم کرد. این پژوهش شناختی جدید از چالش های موثر بر اجرای اعتباربخشی ارایه داده است که موجب تشخیص اولویت های اقدام در تصمیم گیری و سیاست گذاری می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!