ارتباط مولفه های هوش هیجانی با کیفیت ارائه خدمات در مراقبان سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

هوش هیجانی نقش مهمی در تعیین عملکرد سازمانی به خصوص در سازمان هایی مانند حوزه سلامت ایفا می کند که هیجانات و فعالیت های فیزیکی زیادی دارند. هوش هیجانی به عنوان مهارت مبتنی بر توانایی با امکان آموزش در شایستگی های خاص سبب توسعه و ارتقای عملکرد کارکنان می شود. مطالعه حاضر در همین راستا و با هدف بررسی تاثیر هوش هیجانی بر کیفیت خدمات ارایه شده در مراقبان سلامت در سال 1398 انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1398 روی 500 نمونه پژوهش انجام شد که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ساده انتخاب شده بودند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه معتبر هوش هیجانی Schering و Servqual استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، تحلیل واریانس دوطرفه، تحلیل همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد.

یافته ها: 

نتایج مطالعه رابطه مثبت و معناداری را بین هوش هیجانی و کیفیت خدمات 0/45 (0/001=p) و نیز ابعاد هوش هیجانی مراقبان سلامت و ابعاد کیفیت خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه مراجعان به پایگاه های سلامت نشان داد. نتایج رگرسیون نیز نشان داد 20 درصد از تغییرات متغیر کیفیت خدمات بر اساس هوش هیجانی مراقبان سلامت قابل توضیح است. تحلیل واریانس دوطرفه اثر تعاملی سن و سابقه را بر میزان هوش هیجانی معنی دار نشان داد.

نتیجه گیری: 

نتایج حاکی از ارتباط مثبت و معنی دار دو متغیر است. با توجه به اهمیت کیفیت ارایه خدمات در نظام سلامت که تاثیرگذاری وسیعی در کل ابعاد زندگی شخصی و اجتماعی دارد، توجه و آموزش ابعاد هوش هیجانی ارایه دهندگان خدمات سلامت می تواند سبب ارتقای کیفیت ارایه خدمات شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!