ارزیابی مقاومت به بیماری زنگ قهوه ای در ارقام محلی و تجاری گندم نان در شرایط مزرعه و با استفاده از نشانگرهای مولکولی پیوسته به ژن های Lr34/Yr18/Sr57

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زنگ قهوه ای به عنوان گسترده ترین بیماری زنگ گندم در جهان شناخنه می شود و سهم آن در کاهش عملکرد در بسیاری از نقاط جهان همواره مورد توجه بوده است. شناسایی و استفاده از ژن های مقاومت به عوامل بیماری زای گیاهی در ذخایر توارثی یکی از مهمترین راهکارهای وارد کردن منابع جدید مقاومت به ارقام تجاری اصلاح شده می باشد. در این تحقیق 82 ژنوتیپ متنوع گندم نان شامل ارقام محلی و تجاری گندم جمع آوری شده از کشورهای جنوب غرب آسیا و برخی نقاط دیگر جهان در شرایط مزرعه و همچنین با استفاده از نشانگرهای مولکولی ارزیابی شدند. در ارزیابی مزرعه ای تعداد 56 ژنوتیپ واکنش حساس، 22 ژنوتیپ واکنش نیمه حساس، چهار ژنوتیپ واکنش مقاوم و یا مصون نسبت به بیماری زنگ قهوه ای نشان دادند. واکنش های نیمه حساس تا مصون در دامنه ژنتیکی متنوع مانند ژنوتیپ هایی با منشاء ایران، نپال، پاکستان، ترکیه و هندوستان مشاهده شد. در این رابطه ارقام محلی سهم بسزایی داشتند که نشان دهنده اهمیت مطالعه منابع ژنتیکی موجود در بانک‎های ژن است. نتایج آزمون ژنتیکی ژن Lr34 با استفاده از نشانگرهای مولکولی csLV34، caSNP4 و caSNP12، تطابق کاملی با هم داشتند و هر سه نشانگر قطعه مربوط به آلل مقاومت را در شش ژنوتیپ نشان دادند. در آزمون ژنتیکی ارقامی از ایران با منشاء CIMMYT و همچنین ژنوتیپ های از هندوستان و ترکیه در بردارنده آلل موثر ژن Lr34 بودند. تنوع مشاهده شده و همچنین ژنوتیپ های حامل ژن مقاومت Lr34 در این تحقیق می توانند کمک موثری در پیشبرد برنامه-های به نژادی برای مقاومت به بیماری زنگ قهوه ای گندم نان در کشور باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2260532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!