بررسی همبستگی فضایی-زمانی میان روند تغییرات کاربری زمین و نوسانات کمی آب زیرزمینی در دشت اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

  درک ارتباط فضایی-زمانی تغییرات کاربری زمین و منابع آب زیرزمینی برای مدیریت موثر و پایدار دشت های ممنوعه بسیار حایز اهمیت است. این تحقیق درصدد بررسی ارتباط بین تغییرات کاربری زمین و نوسانات عمق سطح آب زیرزمینی در دشت ممنوعه اردبیل می باشد.

روش بررسی

نقشه های کاربری زمین برای سال های 1989، 1998، 2009 و 2014 از تصاویر ماهوراه ای لندست استخراج و طبقه بندی شد و سپس مورد ارزیابی صحت قرار گرفت. همچنین نقشه های پراکنش عمق آب زیرزمینی با روش کریجینگ برای چهار دوره از داده های پیزومتری تهیه شد. همبستگی و ارتباط بین تغییرات کاربری زمین و نوسانات عمق آب زیرزمینی توسط روش های REGRESS و CORRELATE صورت پذیرفت.

یافته ها: 

روند تغییرات کاربری زمین نشان دهنده افزایش مناطق انسان ساخت (1/5 درصد) و کشاورزی (57/10 درصد) و به تبع آن کاهش زمین های بایر (78/14 درصد) و جنگل (88/0 درصد) می باشد. هم چنین عمق سطح آب زیرزمینی در 25 سال گذشته 27/6 متر کاهش یافته است. مقدار R حاصل از روش REGRESS بین 35/0 تا 54/0 در دوره های مطالعاتی به دست آمد. ارزش R2 حاصل از CORRELATE برای تک تک پیکسل ها نشان دهنده ارتباط مستقیم بین توسعه زمین های کشاورزی و مناطق انسان ساخت و کاهش مراتع با روند کاهشی عمق سطح آب زیرزمینی می باشد.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج بیان گر قابلیت تکنیک های RS و GIS به همراه مدل های آماری مبتنی بر تحلیل های رگرسیونی در بررسی ارتباط بین تغییرات کاربری زمین و نوسانات عمق سطح آب زیرزمینی می باشد. نتایج و رهیافت تحقیق حاضر می تواند در مدیریت، برنامه ریزی و سیاست گذاری منابع آب زیرزمینی در دشت های ممنوعه به خصوص دشت اردبیل موثر واقع شود و هم چنین در انتخاب و شناسایی مکان های اولویت دار برای مدیریت کاربری ها و آب های زیرزمینی مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 317
لینک کوتاه:
magiran.com/p2261422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!