تامین مالی بیمارستان از طریق بازار سرمایه؛ تبیین عوامل زمینه ای موثر در سیاست گذاری تامین مالی و دستورگذاری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیمارستان بزرگترین و مهمترین واحد نظام سلامت، بیشترین سهم هزینه ها را به خود اختصاص داده، بطوریکه دولت ها نمی توانند همه هزینه های آن را تامین کنند، لذا انجام اصلاحات به منظور تامین مالی اجتناب ناپذیر است. در این راستا پژوهشگران به تبیین عوامل زمینه ای موثر در سیاست گذاری تامین مالی و دستورگذاری آن پرداخته اند.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر توصیفی که بصورت کیفی و کمی در سال 1397 انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان بخش سلامت، بازارسرمایه و سازمان تامین اجتماعی بود. از روش هدفمند برای نمونه گیری استفاده شد. ابزار گردآوری داده‏ها فیش کارت ها و پرسشنامه نیمه ساختاریافته برای انجام مصاحبه با خبرگان بود. برای تحلیل مصاحبه ها از نرم افزار MAXQDA,11 و برای معتبرسازی از تکنیک دلفی استفاده گردید. برای تحلیل سیاستگذاری و دستورگذاری از مدل های والت گیلسون و کینگدان استفاده گردید.

نتایج

عوامل زمینه ای در سیاستگذاری و دستورگذاری تامین مالی بیمارستان ها از بازار سرمایه، عوامل کلان(حاکمیتی و قانونی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) و عوامل خرد (تولیتی، تامین مالی و فنی) می باشند. جریان مشکل بیمارستان ها که عمده ترین آن تامین مالی است، جریان سیاستی که شامل اجرای مدل های مشارکت بخش دولتی خصوصی است و جریان سیاسی که با تحریم ها شروع شد، پنجره فرصتی را برای تامین مالی از بازار سرمایه می گشاید.

نتیجه گیری

با وجود اسناد بالادستی و برنامه های توسعه که اجازه خصوصی سازی سازمان های دولتی را می دهد، بیمارستان ها می توانند بغیر از بودجه دولت و درآمدهای اختصاصی، از استراتژی تامین مالی بخش خصوصی استفاده نمایند، که در این میان بازار سرمایه با توجه به ویژگی های آن مانند تامین مالی آسان و ارزان قیمت، شفافیت و پاسخگو بودن استراتژی مناسبی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2264029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!