تاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع فراگیر جهانی کووید 19 ، موجب پیدایی و پویایی" بحران کرونا " در ابعاد گوناگون شده است و تجربه ای نوین در مدیریت و مناسبات اجتماعی وامنیت انسانی را رقم زده و سبب بروز تحولات گسترده گردیده است. نهاد آموزش عالی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در چند ماه گذشته آموزش عالی جهانی به دلیل گسترش ویروس کرونا شدیدا دستخوش تغییر شده است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاه ها از دیدگاه خبرگان دانشگاهی بود.

روش بررسی

مطالعه حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی در سال 1399 انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش 18 نفراز خبرگان دانشگاه های شهر تهران بودندکه اغلب دارای سابقه مدیریت در دانشگاه (رییس دانشگاه، رییس دانشکده، معاون آموزشی و مدیرگروه) بودند. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد و از روش تحلیل مضمون به منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها استفاده شد.

یافته ها

از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها چهارتم اصلی تاثیر بر ابعاد و فعالیتهای آموزشی، ابعاد و فعالیتهای پژوهشی، خدمات اجتماعی و حکمرانی و مدیریت دانشگاهی آموزش عالی و 18 تم فرعی استخراج شد و جمع بندی نتایج انجام گرفت.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش بیانگر این بودکه شیوع کووید 19 در بعد آموزش بر بین المللی و جهانی شدن، بومی و محلی شدن، تحول دیجیتال، نابرابری در دسترسی به آموزش عالی وکیفیت آموزش، در بعد پژوهش بر رواج پژوهش مجازی، پارک های علم و فناوری، کیفیت پژوهش و بودجه پژوهش، در بعد خدمات اجتماعی بر ارتباط دانشگاه با صنعت، شبکه سازی اجتماعات محلی و مسئولیت پذیری اجتماعی، در بعد حکمرانی و مدیریت دانشگاهی بر مدیریت و رهبری، قوانین و اسناد بالادستی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی، مدیریت بحران و مدیریت تغییر در دانشگاه ها تاثیر گذاشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 211
لینک کوتاه:
magiran.com/p2265077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!