استحکام باند کامپوزیت به مینای دندانهای شیری درمان شده با غلظت ها و وزن های مولکولی متفاوت کیتوزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه، کیتوزان کاربرد گسترده ای در دندانپزشکی دارد. کیتوزان به دلیل نفوذ در نسج دندان و ممانعت از ورود اسید و نیز دارا بودن پتانسیل ضد دمینرالیزاسیون؛ احتمال دارد با مکانیسم اچینگ دندانها در ترمیمهای باند شونده تداخل ایجاد کند.  این مطالعه با هدف تعیین اثر کاربرد کیتوزان با غلظت ها و وزن های مولکولی متفاوت بر  استحکام باند برشی کامپوزیت به مینای دندانهای شیری انجام شد.

مواد و روش ها

  در این  مطالعه آزمایشگاهی، 50 دندان قدامی شیری ماگزیلاری انسان که به علت طرح درمان ارتودنسی کشیده شده بودند ، بطور مساوی بین گروه ها تقسیم گردیدند. گروه کنترل، کامپوزیت Filtek Z250  بدنبال استفاده از باند سلف اچ Single bond universal روی سطح باکال دندانها قرار داده و نوردهی گردید.در چهار گروه مطالعه ؛دندانها ابتدا به مدت60  ثانیه در محلولهای کیتوزان با دو وزن مولکولی کم و زیاد و غلظتهای 2/5 و 5 میلی گرم بر میلی لیتر غوطه ور شدند سپس ترمیم با کامپوزیت همانند گروه کنترل انجام شد. مقادیر استحکام باند برشی کامپوزیت به مینای دندانها با Universal testing machine  تعیین شد. نتایج با نرم افزار SPSS-18 و آزمون آنالیز واریانس یکطرفه مورد آنالیز قرار گرفتند. p<0.05 معنادار بوده است.

یافته ها

مقادیر استحکام باند به مینا در گروه کنترل معادل6/31+20/98 MPa و بدنبال آماده سازی با کیتوزان در وزن مولکولی پایین و غلظت 2/5 میلی گرم بر میلی لیتر، وزن مولکولی پایین و غلظت  5 میلی گرم بر میلی لیتر ، وزن مولکولی بالا وغلظت 2/5 میلی گرم بر میلی لیتر و نیز وزن مولکولی بالا و غلظت 5 میلی گرم بر میلی لیتر به ترتیب برابر 7/25+17/92 ،6/03+16/02، 5/18+13/26، 8/95+17/67 MPa بوده است. تفاوت معنی داری از نظر مقادیر استحکام باند برشی در گروه های مختلف دیده نشد (P>0.05).

نتیجه گیری

به رغم کاهش اندک استحکام باند برشی، کاربرد کیتوزان در غلظت ها و وزن های مولکولی متفاوت تداخل آشکاری در استحکام باند برشی کامپوزیت به مینای دندانهای شیری نداشته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!