رابطه میان سواد اطلاعاتی بهداشت دهان و دندان والدین و سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر کرمان در سالهای 1395-1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهداشت دهان و دندان بخش ضروری در سلامت عمومی است و روی کیفیت زندگی افراد تاثیر دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان سواد اطلاعاتی بهداشت دهان و دندان والدین بر سلامت دهان و دندان دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پروش ناحیه 2 شهر کرمان است.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی ، به 423 پرسشنامه به طور کامل پاسخ داده شده است. روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. از پرسشنامه Versami (2010) برای بررسی سواد اطلاعاتی بهداشت دهان و دندان والدین استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری 23-SPSS با سطح معنی داری P<0.05 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی ، مجذور کای پیرسون استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان می دهد  دانش بهداشت دهان و دندان والدین (p=0.1) آگاهی والدین از بیماری های مرتبط با بهداشت دهان و دندان (p=0.3) دانش والدین از فعالیت های مهم برای محافظت از دندان های کودکان (p=0.5) و آگاهی والدین از خدمات دندانپزشکی (p=0.2)  مستقل از وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان هستند. وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان  با  توانایی درک اطلاعاتی بهداشت دهان  والدین ارتباط دارد (p=0.008).

نتیجه گیری

سواد اطلاعاتی بهداشت دهان و دندان والدین از سلامت دهان و دندان دانش آموزان مستقل است. توصیه می شود برای بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان ، بهتر است والدین درگیر برنامه های پیشگیرانه و برنامه های آموزشی همراه با استفاده از ظرفیت رسانه های مختلف و مطالب آموزشی ساده شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!