ارتباط عملکرد تیروئید با شاخص توده بدنی در جمعیت مطالعه تیروئیدی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع اضافه وزن و چاقی به عنوان یک معضل سلامت دنیای امروز در حال گسترش روزافزون می باشد. با توجه به گسترش فزاینده شیوع چاقی، بررسی اختلالات عملکرد تیرویید ناشی از افزایش غیرطبیعی شاخص توده ی بدنی (BMI) از اهمیت به سزایی برخوردار است. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین هورمون های تیروییدی و افزایش BMI در جمعیت بزرگسال ایرانی شرکت کننده در مطالعه تیروییدی تهران می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه ی مقطعی بر روی 3079 شرکت کننده زن و 2274 مرد انجام گرفته است. شرکت کنندگان بر اساس BMI به دو گروه با BMI غیرطبیعی بیش از 25 و طبیعی با BMI کمتر از 25 تقسیم شدند. سطح سرمی هورمون های تیروییدی در شرکت کنندگان اندازه گیری و مقایسه شد. ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی به منظور ارزیابی همبستگی و ارتباط بین BMI و هورمون های تیروییدی مورد استفاده قرار گرفت. نسبت شانس ها و بازه اطمینان 95% برای بررسی همراهی افزایش وزن با اختلالات عملکرد تیرویید مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه BMI دارای همبستگی مثبت با هورمون محرک تیرویید(TSH)  (0/04 = r، 0/07 - 0/01CI=، 0/05>P) و همبستگی منفی با هورمون تیروکسین آزاد (FT4) (0/18-r= ، 0/16- -0/21-CI=، 0/05>P) داشت. هم چنین، BMI بالاتر از 25 با شانس افزایش یافته ابتلا به هایپوتیروییدی بالینی (1/7OR=، 2/79 - 1/04CI=، 0/05>P) همراه بود. ارتباط آماری معنی داری بین سایر اختلالات عملکردی تیرویید و BMI غیرطبیعی در نتایج مشاهده نشد. هم چنین، ارتباطی بین افزایش غیرطبیعی BMI و آنتی بادی ضد پراکسیداز تیرویید مثبت در نتایج تعدیل شده یافت نشد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان گر همراهی افزایش غیرطبیعی BMI با تغییر عملکرد تیرویید بود. با توجه به همین امر، کنترل وزن و کاهش آن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی می تواند به عنوان راهکاری جهت بهبود عملکرد تیرویید در این افراد مورد بررسی مطالعه بیشتر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!