عملکرد جنسی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونری مراجعه کننده به کلینیک قلب بیمارستان شهید مدنی تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ در جهان و ایران هستند. این بیماران از مشکلات متعدد جنسی رنج می برند. علایم فیزیولوژیکی در این بیماران و نیز اختلال عملکرد جنسی می تواند باعث اختلال در روابط فردی و کیفیت زندگی گردد. پژوهش حاضر باهدف تعیین وضعیت عملکرد جنسی در بیماران مبتلابه بیماری عروق کرونری انجام شد.

مواد و روش کار

در یک مطالعه توصیفی عملکرد جنسی بیماران مبتلا به اختلالات عروق کرونری در 253 بیمار بررسی شد. داده ها در کلینیک قلب بیمارستان شهید مدنی تبریز در شش ماهه اول سال 1397 جمع آوری شد. مشارکت کنندگان به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده های دموگرافیک و مرتبط با بیماری و درمان، با پرسشنامه دموگرافیک و داده های عملکرد جنسی در مردان و زنان به ترتیب با پرسشنامه استاندارد عملکرد جنسی مردان (MSHQ-Men Sexual Health Questionnaire) و پرسشنامه استاندارد شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI-Female Sexual Function Index) به روش مصاحبه جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

از 253 بیمار واردشده به مطالعه 5/54 درصد آنان مرد و بقیه زن بودند که میانگین ± انحراف معیار سنی آنان 65/6±99/51 بود. در مردان نمره کل عملکرد جنسی 90/.±46/53 از 80 بود. نمره بعد انزال (93/.± 28/24) بیشتر از بقیه ابعاد بود و ابعاد نعوظ (92/.±72/9) و رضایت (1±45/19) در وضعیت ضعیف تری بودند. نمره کل عملکرد جنسی زنان، 43/4±42/24 از 36 بود. زنان بیشترین نمره را در بعد درد (57/.±55/5) و کمترین نمره را در بعد میل جنسی (09/1±83/2) داشتند. با توجه به نمره کل پرسشنامه 4/74 درصد زنان عملکرد جنسی بدی داشتند. از کل زنان شرکت کننده در مطالعه، طبق خود اظهاری آن ها، 27 درصد در یک ماه گذشته عملکرد جنسی نداشتند. همچنین عملکرد جنسی با بعضی از مشخصات دموگرافیک و بیماری ازجمله سن، تحصیلات، وضعیت اقتصادی، کسر تخلیه ای، مدت زمان سپری شده از بیماری و سابقه انفارکتوس ارتباط معنی داری داشت.

بحث و نتیجه گیری

عملکرد جنسی در این بیماران بخصوص در بیماران زن تحت تاثیر قرارگرفته است. مراقبین سلامت باید توجه بیشتر به مسایل جنسی این بیماران داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
965 تا 976
لینک کوتاه:
magiran.com/p2266775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!