بررسی نقش باکتری های بومی جدا شده از رسوبات خلیج فارس در حذف بیولوژیکی فلز سرب و هیدروکربن آنتراسن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دهه های اخیر روش های زیستی جهت کنترل و حذف فلزات سنگین و هیدروکربن های نفتی از محیط مورد توجه قرار گرفته اند. از جمله این روش ها حذف زیستی آلاینده ها به کمک باکتری ها است. در این مطالعه جهت شناسایی باکتری های مقاوم به فلز سنگین سرب و هیدروکربن آنتراسن نمونه برداری از مناطق آلوده در خلیج فارس با استفاده از گرب از عمق 3 متری با 3 تکرار انجام شد. نتایج حاصل از جداسازی و خالص سازی گونه های باکتریایی منجر به شناسایی باکتری Ochrobactrum sp. مقاوم به فلز سرب و باکتری Pseudomonas sp. مقاوم به آنتراسن شد. بررسی رشد باکتری Ochrobactrum sp. در 4 غلظت غلظت 100، 200، 400 و 800 میلی گرم بر لیتر نشان داد که حداکثر رشد باکتری در غلظت 100 میلی گرم بر لیتر است، همچنین این باکتری قادر به حذف 66/5 درصد سرب در این غلظت بود. بیشترین میزان جذب نوری در جنس Pseudomonas sp. در محیط کشت MSM (30 میلی گرم بر لیتر آنتراسن) در روز نهم به میزان 0/852 مشاهده شد. باکتری جنس Pseudomonas sp. تلقیح شده به محیط مذکور پس از 5 روز 98/48 درصد آنتراسن موجود در محیط کشت را تجزیه کرد. کاهش عملکرد باکتری ها در غلظت های بالای سرب و آنتراسن احتمالا به علت اثرات تخریبی ناشی از این آلاینده ها بر سنتز پروتئین و توقف فعالیت آنزیمی میکروارگانیسم ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267242 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!