بررسی اثر شش هفته تمرین هوازی به تنهایی و همراه با مصرف عصاره زنجبیل کپسوله شده در نانوذرات کیتوزان بر تغییر مورفولوژی بافت قلب و سطح بیان ژن پروتئین کیناز فعال شده با میتوژن (MAPK) در موش های صحرایی دچار سکته قلبی: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

استفاده از مکمل زنجبیل به ویژه به صورت نانو می تواند ریسک فاکتورهای قلبی عروقی را کنترل کند. تمرین ورزشی نیز با تقویت بافت عضلانی قلبی می تواند در توان بخشی سکته قلبی موثر باشد لذا، هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر تمرینات ورزشی هوازی به تنهایی و یا همراه با مصرف عصاره زنجبیل کپسوله در نانوذرات کیتوزان بر ویژگی های هیستوپاتولوژیکی بافت قلب و همچنین میزان بیان MAPK در موش های صحرایی دچار سکته قلبی بود.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر از نوع تجربی بود. 25 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی به 5 گروه (n=5): سکته قلبی، سکته قلبی+عصاره کپسوله در نانوذره+ ورزش، سکته قلبی+عصاره کپسوله در نانوذره، سکته قلبی+ نانوذره، گروه سکته قلبی+ ورزش تقسیم شدند. القاء سکته قلبی در موش های صحرایی با تزریق زیرجلدی ایزوپروترونول انجام شد. برنامه تمرین اصلی به مدت 6 هفته بود؛ در هفته آغازین با سرعت 10 متر بر دقیقه و زمان 10 دقیقه شروع و تا هفته ششم سرعت به 15 متر بر دقیقه و زمان به 60 دقیقه رسید. عصاره زنجبیل کپسوله شده در نانوذرات کیتوزان، طی 6 هفته با دوز 500 میلی گرم/کیلوگرم گاواژ شد. در پایان بافت قلب موش های صحرایی برای بررسی بیان ژن MAPK با استفاده از روش Real Time PCR و مطالعات هیستوپاتولوژیکی جمع آوری شد.

 یافته ها:

 موش های صحرایی مدل سکته قلبی در گروه های تمرین و تیمار شده با عصاره انکپوسله شده در نانوذرات کیتوزان کاهش معنی دار در بیان ژن MAPK در مقایسه با گروه مدل نشان دادند (p<0.05). عصاره کپسوله در نانوذرات کیتوزان به تنهابی یا به همراه تمرین مداوم، سبب قرارگیری منسجم رشته های عضلانی بافت قلبی در کنار یکدیگر شده و میزان خونریزی و نفوذ سلول های التهابی را کاهش دادند (p<0.001).

نتیجه گیری:

 شش هفته تمرین هوازی و مصرف عصاره زنجبیل کپسوله در نانوذره، می تواند از طریق بهبود هومیوستاز قلبی و کاهش MAPK، سبب کاهش آسیب بافت قلب ناشی از سکته قلبی ایجادشده توسط ایزوپرتونول شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2267686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!