تزیین به مثابه «زبان» در تبیین مفهوم هنر و معماری اسلامی
این مقاله درصدد است که پاسخ های مطرح درباره ی سه سوال از هنر اسلامی و به طور خاص معماری اسلامی را بررسی کند: نخست این که آیا هنر اسلامی هویت مستقلی دارد؟ آیا در معماری اسلامی با وجود بناهایی با کارکردهای مختلف، فضای واحدی وجود دارد؟ آیا معیار واحدی را می توان برای بررسی فضاهای مختلف هنر و معماری اسلامی معرفی کرد؟ مقاله در بررسی پاسخ ها از هویت مستقل هنر و معماری اسلامی دفاع کرده، و تزیینات خوشنویسی- گیاهی- هندسی را به مثابه ی «زبان بصری» هنر و معماری اسلامی معرفی می نماید و آن را عامل وحدت فضا در هنر و معماری اسلامی شناسانده و سعی می کند پیشنهاد جدیدی را برای مساله ی معنا در هنر و معماری اسلامی ارایه نماید که در پرتو دیدگاه عین القضات همدانی درباره ی معنا شکل گرفته است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.