کاربرد برگی اسید هیومیک روی خواص مورفولوژیک، گلدهی و میوه ی توت فرنگی ارقام ’محلی‘ و ’سلوا‘، تحت بسترهای مختلف کشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر، اسید هیومیک برای ارتقای ویژگی های کمی و کیفی گیاهان زراعی و باغی استفاده می شود. یک آزمایش گلدانی برای ارزیابی کاربرد برگی اسید هیومیک و بسترهای کشت مختلف روی ویژگی های مورفولوژیک، گلدهی و میوه دهی توت فرنگی (Fragaria ×ananassa) ارقام ’محلی‘ و ’سلوا‘ در شهرستان رشت انجام شد. غلظت های مختلف اسید هیومیک (صفر، 300، 600 و 1000 میلی گرم بر لیتر) به صورت محلول پاشی برگی در دو مرحله (اواخر فروردین در مرحله ی سه برگی و اواخر اردیبهشت در مرحله ی پنج برگی) روی دو رقم ’محلی‘ و ’سلوا‘ کاشته شده در بسترهای مختلف (خاک معمولی و مخلوط خاک معمولی همراه با سبوس برنج، پرلیت و ضایعات چای) به کار گرفته شدند. این پژوهش به صورت فاکتوریل بر پایه ی بلوک کامل تصادفی در 4 تکرار اجرا شد. کاربرد اسید هیومیک، رشد و بازدهی توت فرنگی را افزایش داد. نتایج نشان داد که بیشترین تعداد شاخه یا استولون (82/14 عدد در بوته) در رقم ’سلوا‘ کاشته شده در بستر خاک معمولی همراه با ضایعات چای تیمارشده با 1000 میلی گرم بر لیتر اسید هیومیک به دست آمد. بالاترین وزن میوه (45/35 گرم) و بیشترین تعداد میوه (41/15 عدد در بوته) در رقم ’سلوا‘ کاشته شده در بستر خاک معمولی همراه با پرلیت تیمارشده با 1000 میلی گرم بر لیتر اسید هیومیک به دست آمد. این وزن و تعداد میوه حدود چهار برابر وزن و تعداد میوه در شاهد بود. بیشترین تعداد برگ (03/16 عدد در بوته) در رقم ’محلی‘ کاشته شده در بستر خاک معمولی همراه با سبوس برنج و تیمارشده با 300 گرم بر لیتر اسید هیومیک به دست آمد. کمترین تعداد (58/3) و وزن (23/8 گرم) میوه در رقم ’محلی‘ کاشته شده در بستر خاک معمولی بدون تیمار با اسید هیومیک به دست آمد. این نتایج نشان می دهد که کاربرد برگی اسید هیومیک می تواند برای افزایش ویژگی های کمی و کیفی میوه ی توت فرنگی مفید باشد. در مجموع، با توجه به اهمیت میوه در گیاه توت فرنگی، بهترین تیمار؛ 1000 میلی گرم بر لیتر اسید هیومیک در بستر کشت مخلوط خاک معمولی همراه با پرلیت برای رقم ’سلوا‘ معرفی می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!