بررسی کارایی فنی و اقتصادی هوشمندسازی چاه های کشاورزی در شهرستان-های قروه و دهگلان از استان کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ا زآنجا که یکی از عوامل اصلی و محدود کننده ی توسعه کشاورزی نهاده آب می باشد، شناسایی شیوه های مدیریت منابع آب و تدوین سیاست های صحیح د راین بخش امری اجتناب ناپذیر است. مطالعه ی حاضر به بررسی اقتصادی هوشمند سازی چاه های کشاورزی و نقش آن در صرفه جویی مصرف آب در شهرستان های دهگلان و قروه واقع در استان کردستان پرداخته است. داده های مورد نیاز مربوط به سال زراعی 97-1396، بوده و از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه جمع آوری شده است. با توجه به اهداف پژوهش، شاخص های کارایی فنی، تخصیصی، اقتصادی و بهره وری کلی و جزیی عوامل تولید کشاورزان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که تنها 8/23 و 4/11 درصد به ترتیب گروه هوشمند و غیرهوشمند از کارایی فنی واحد برخوردار می باشند. نتایج کارایی تخصیصی و اقتصادی نشان داد که 1/3 و 9/2 درصد به ترتیب از گروه هوشمند و غیرهوشمند کارایی تخصیصی و اقتصادی واحد دارند. به عبارت دیگر نتایج مطالعه نشان داد که بیشتر کشاورزان در مقیاس نامناسب تولیدی خود قرار دارند. نتایج نشان داد که به طور متوسط بین بهره وری کلی اختلاف معناداری در گروه هوشمند و غیرهوشمند وجود ندارد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود چنانچه هوشمندسازی با اهداف صرفه جویی منابع آبی مورد تاکید باشد لازم است تاثیر آن در بهره وری نهاده های تولید و کاهش سایر هزینه ها به غیر از نهاده آب و یا در فروش محصول (به عنوان مثال اولویت خرید تضمینی ازاین محصولات) دیده شود و یا اینکه با واقعی سازی قیمت آب از کشاورزان خارج از هوشمندسازی مالیات بر مازاد استفاده از منابع آبی اخذ شود. با توجه به نتایج بدست آمده، میزان مصرف آب در هکتار برای کشاورزان دارای چاه های هوشمند نسبت به کشاورزانی که چاه های آن ها هوشمند نیستند 48/12 درصد کاهش یافته است اما در بلند مدت با توجه به عدم وجود منافع اقتصادی و حتی وجود زیان اقتصادی در هوشمندسازی کشاورزی این صرفه جویی در منابع آبی به دلیل مخاطرات اخلاقی پیشرو نمی تواند تضمین شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!