بررسی فیتوشیمیایی مقایسه توان آنتی اکسیدانی و محتوای فنلی عصاره حلال های گوناگون بذر کتان (Linum usitatissimum L.) و بیوسنتز نانوذرات نقره و طلا با استفاده از عصاره آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کتان (Linum usitatissimum L.) گیاهی از خانواده Linaceae است که در محصولات بهداشتی، غذایی و صنعتی استفاده می شود. از ترکیبات دارای فعالیت زیستی که در بذر کتان یافت می شود، می توان به لینولنیک اسید، لینولییک اسید، لیگنان، پپتید های حلقوی، پلی ساکاریدها، آلکالوییدها و سیانوژنیک گلیکوزیدها اشاره کرد. تحقیقات اخیر بیانگر آن است که دانه های بذر کتان سبب کاهش کلسترول، تثبیت قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می شوند. هدف از انجام این تحقیق بررسی فیتوشیمیایی، توان آنتی اکسیدانی و محتوای فنلی عصاره حلال های مختلف بذر کتان و بیوسنتز نانوذرات نقره و طلا با استفاده از این عصاره است.

مواد و روش ها: 

برای بررسی توان آنتی اکسیدانی و محتوای فنلی بذر کتان، عصاره بذر کتان با استفاده از سه حلال مختلف اتیل استات، دی کلرومتان و نرمال هگزان، با روش سوکسله استخراج شد. برای شناسایی ترکیبات شیمیایی عصاره، از آزمون های فیتوشیمیایی استفاده گردید. در ادامه، برای سنتز نانوذرات طلا و نقره، به ترتیب از نمک های.3H2O ،HAuCl4، AgNO3 و عصاره دی کلرومتان بهره گرفته شد. برای مشخصه یابی نانوذرات سنتزشده، از تکنیک های گوناگونی ازجمله اسپکتروفتومتری فرابنفش- مریی (UV-Vis) استفاده گردید؛ همچنین از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)  و تکنیک آنالیز اندازه نانوذرات، برای بررسی شکل، اندازه و تعیین میزان توزیع نانوذرات استفاده شد.

یافته های پژوهش:

 پس از استخراج عصاره های مختلف بذر کتان، برای شناسایی کیفی متابولیت های ثانویه موجود در عصاره، از آزمون های فیتوشیمیایی مختلف و معرف های گوناگون استفاده گردید. نتایج بیانگر حضور فلاونوییدها، آلکالویید و استرویید و حضور نداشتن تانن و ساپونین بود. بیشترین و کمترین مقدار ترکیبات فنلی، به ترتیب مربوط به عصاره دی کلرومتان و ان- هگزان بذر کتان بود. بالاترین خاصیت آنتی اکسیدانی برای عصاره استخراج شده از بذر کتان با استفاده از حلال دی کلرومتان به دست آمد. پس از سنتز نانوذرات طلا و نقره، رنگ محلول های کلوییدی نانوذرات تهیه شده، به ترتیب بنفش و زرد شد. طیف های جذبی حاصل از محلول های نانوذرات طلا و نقره، طول موج های ماکزیمم به ترتیب 525 و 420 نانومتر را نشان دادند که خود بیانگر طول موج مشخص برای این نانوذرات هستند. مطالعات میکروسکوپ الکترونی عبوری نشان داد که نانوذرات طلا و نقره سنتزشده، شکل کروی با توزیع یکنواخت و قطرهای میانگین، به ترتیب 40 و 90 نانومتر دارند.

بحث و نتیجه گیری:

 نتایج به دست آمده به وضوح نشان داد که استفاده از حلال های گوناگون، بر میزان استخراج محتوی فنلی کل تاثیر داشته است؛ همچنین ارتباط مستقیمی میان میزان فنل کل و نتایج به دست آمده از سنجش توان آنتی اکسیدانی موجود در عصاره ها دیده شد. نانوذرات طلا و نقره نیز با کمک عصاره حاصل از بذر کتان، به سادگی تهیه شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!