کاربرد مایع یونی عامل دار با عملکرد ویژه برای پیش تغلیظ همزمان کادمیم و سرب به عنوان آلاینده های سمی در نمونه های آبی و نمکی حقیقی با استفاده از تکنیک ریز استخراج تشکیل حلال درجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تحقیق حاضر، کاربرد یک مایع یونی عامل دار با نقش ویژه برای استخراج و پیش تغلیظ همزمان یون های کادمیم و سرب در محیط های آبی با استفاده از تکنیک ریز استخراج تشکیل حلال درجا تشریح شده است. مایع یونی عامل دار با عملکرد ویژه 3-(2-(بیس(2-(ترشیو بوتوکسی)-2-اکسو اتیل)آمینو)اتیل)-1-متیل ایمیدازولیوم کلرید ([Tamim][Cl]) به عنوان عامل کمپلکس دهنده برای تشکیل کی لیت با یون های کادمیم و سرب در فاز آبی استفاده شده است. تعیین مقدار یون های فلزی جداسازی و تغلیظ شده بعد از مرحله رقیق سازی با استفاده از دستگاه طیف سنج شعله ایی (FAAS) انجام شد. بمنظور بدست آوردن شرایط استخراجی بهینه، پارامترهای تجزیه ایی شامل مقادیر مختلفی از pH محلول نمونه، مقدار عامل کی لیت کننده، قدرت یونی محلول، دمای محلول و دز یون مخالف بررسی شدند. علاوه بر این، پارامتر های نشان دهنده ارقام شایستگی روش مانند حد تشخیص (LOD)، انحراف استاندارد نسبی (RSD)، گستره دینامیکی خطی (LDR) و فاکتور تغلیظ (EF) به ترتیب برای کادمیم و سرب برابر با µg L-1 64/0; 76/0، 5/1; 8/%1، µg L-1 2500-50; 200-50 و 85; 80 بدست آمدند. توانایی روش برای آنالیز نمونه های آب حقیقی و محلول های نمکی بررسی شد و نتایج خوب و رضایتبخشی حاصل شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2270891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!