اثر ویژگی شخصیتی تیپD بر روی شدت اعتیاد و کیفیت زندگی در افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مصرف مواد مخدر آسیب های فراوانی را به دنبال دارد. تحقیقات نشان داده است که صفات شخصیتی از لحاظ بیولوژیکی و عصبی، افراد را در گرایش به اختلال مصرف مواد آسیب پذیر می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی شخصیت تیپD و رابطه بین شدت اعتیاد و کیفیت زندگی انجام شد.

روش

این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1397 انجام شد. از بین دویست نفر مراجعه کنندگان مرد تحت درمان با متادون درمانگاه بیمارستان شفا رشتکه بین هجده تا چهل و پنج سال سن داشتند، صد نفر به طور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه شخصیت تیپDS14) D) را پر کردند. سپس براساس فرمول حجم نمونه به صورت تصادفی بیست نفر از هر گروه با و بدون تیپ شخصیتی D انتخاب شدند و پرسشنامه شدت اعتیاد (ASI) و کیفیت زندگی (SF36) را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمره در پرسشنامه ASI در دو گروه افراد با و بدون تیپ شخصیتی D دیده شد.(0001/0=P) از زیرمقیاس های پرسشنامه SF36، بین کارکرد جسمانی، اختلال نقش، انرژی،خستگی، بهزیستی هیجانی و سلامت عمومی در دو گروه افراد با و بدون تیپ شخصیتی D، رابطه معنی داری دیده شد.(1=P) تفاوت معنی داری بین افراد با و بدون تیپ شخصیتی D در شدت اعتیاد با توجه به میزان تحصیلات (017/0=P) مشاهده شد. 

بحث و نتیجه گیری:

 یافته های مطالعه نشان داد که تیپ شخصیتی D شدت اعتیاد و کیفیت زندگی را تبیین می کند. میزان تحصیلات و آگاهی افراد بیشترین تاثیر را بر گرایش به مواد مخدر داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2271834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!