ارزیابی آمادگی عملیاتی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مواجهه با همه گیری کووید19 در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیمارستان ها از ارکان حیاتی نظام سلامت در پاسخ به مخاطرات بیولوژیک هستند. آمادگی بیمارستان در اپیدمی ها فرآیند پویا، پیچیده و چند بعدی می باشد و به معنای ظرفیت ها و قابلیت های توسعه یافته بیمارستان در پیش بینی، کاهش اثرات، مقاومت، پاسخ و بازیابی در مواجهه با رویداد بیولوژیک است. هدف از این مطالعه بررسی میزان آمادگی عملیاتی بیمارستان های استان مازندران در پاسخ به همه گیری بیماری کووید19 در سال 1399 بود.

مواد و روش ها

مطالعه به صورت مقطعی، توصیفی-تحلیلی در فروردین ماه 1399 و با استفاده از ابزار استاندارد ترجمه شده سازمان جهانی بهداشت منطقه آمریکا (پاهو2019) انجام پذیرفت. چک لیست مشتمل بر 10 مولفه به ترتیب شامل فرماندهی و کنترل(7 سنجه(، هماهنگی(2سنجه(، اطلاعات(2 سنجه(، لجستیک(7 سنجه(، اداری و مالی(1 سنجه(، شناسایی سریع(3 سنجه)، تشخیص(3 سنجه)، ایزولاسیون(3 سنجه)، مدیریت موارد(4 سنجه(، پیشگیری و کنترل عفونت(10 سنجه(بوده است. جهت تحلیل آماری از روش های آماری توصیفی و مقایسه میانگین ها از آزمون کروسیکال والیس و از SPSS نسخه 18 استفاده شد.

یافته ها

از 39 بیمارستان استان، 26 بیمارستان دانشگاهی، 4 بیمارستان تامین اجتماعی و 9 بیمارستان خصوصی بودند. بیمارستان های تامین اجتماعی بالاترین سطح آمادگی (میانگین 82 از 84)، بیمارستان های دانشگاهی در رتبه دوم (میانگین امتیاز 72/72 از 84) و بیمارستان های خصوصی در رتبه سوم (میانگین امتیاز 5/72 از 84) را کسب کردند. با توجه به مجموع امتیازات، آمادگی عملیاتی بیمارستان ها در سطح خوب قرار گرفت.

استنتاج

آمادگی عملیاتی بیمارستان های استان مازندران در مواجهه با همه گیری کووید19 در سطح خوبی قرار داشت. به جهت مزمن و طولانی شدن همه گیری و مشخص نبودن مدت زمان خاتمه آن، پایش و نظارت بر اجزای کلیدی جهت استمرار این آمادگی بسیار ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!