تحلیل جنسیتی سیاستگذاری تامین اجتماعی در ایران پساانقلاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه: 

جنسیت به مثابه پایه ای ترین رکن هویت افراد د ر کلیه مناسبات اجتماعی و سیاست گذاری دارای اهمیت است و تحلیل سیاستها از این منظر در شناسایی کاستیهای موجود در این حوزه راهگشا است.

روش

روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل محتوای کیفی و رویکرد مورد نظر، تحلیل جنسیتی بود ه است. بد ین منظور اسناد و مصوبات نهاد های اصلی سیاست گذار در حوزه زنان و تامین اجتماعی تحلیل محتوای کیفی شد و با 10 نفر از متخصصان حوزه تامین اجتماعی و مسیولین مرتبط با حوزه زنان، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد .

یافته ها:

 الگوهای مختلفی د ر سیاستهای حوزه تامین اجتماعی زنان مد نظر سیاست گذار بود ه است و الگوی غالب سیاست گذاری تامین اجتماعی د ر کلیت سیاستهای مربوط به زنان، الگوی شهروند ی تبعی (مرد نان آور و زن خانه دار) است. این الگو ضمن تقویت رویکرد حمایتی نظام تامین اجتماعی و افزایش هزینه های آن با مطالبات و تحولات جامعه هم خوان نیست. سیاست گذار د ر قوانین اصلی این حوزه الگوی د و نان آور (نان آور فراگیر) را مد نظر د اشته است اما از منظر شمولیت د رصد پایینی از زنان را در برمی گیرد . الگوی مراقب برابر و شغل انگاری خانه داری نیز بخصوص درد و دهه اخیر مورد نظر سیاست گذار بوده اما با مشکلاتی از حیث اجرا مواجه بوده اند . الگوی وظایف مراقبتی عام (د و مراقب) نیز در حد توصیه و اتخاذ سیاستهای محدودی همچون مرخصی پدرانه د ر پنج ساله اخیر مورد نظر سیاست گذار بود ه است اما این سیاست در جهت تشویق فرزند آوری مد نظر سیاست گذار بود ه است؛ بنابراین، سیاستهای کلان جنسیتی -علی رغم رویکرد تشابه محورانه قوانین خاص این حوزه- تاثیرات بیشتری بر وضعیت کلی نظام تامین اجتماعی د اشته اند .

بحث: 

تدوین سیاستها بر مبنای زمینه و تحولات جامعه و وفاق د ر رویکرد جنسیتی حاکم بر فضای سیاست گذاری، می تواند در رفع تناقضات موجود در سیاست گذاری این حوزه کمک کند .

زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!