بررسی ریسک فاکتورهای بیومکانیکی بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در حرفه نانوایی بر اساس شاخص ART و OCRA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 کارگران حرفه نانوایی به دلیلی ماهیت شغل خود در معرض اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از عوامل ارگونومی قرار دارند. هدف این مطالعه بررسی ریسک فاکتورهای بیومکانیکی بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در کارگران حرفه نانوایی می باشد.

روش کار

در مطالعه مقطعی حاضر کلیه وظایف نانوایی سنگک ، لواش و تافتون شهر گناباد بصورت سرشماری انتخاب شدند و سپس با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسه مراتبی وظایف (HTA) هر شغل به وظایف و هر وظیفه به فعالیت ها و هر فعالیت به حرکات تجزیه و تحلیل گردید. سپس روش ART وOCRA برای شناسایی ریسک فاکتورهای رایج در کارهای تکراری که در پیشرفت اختلالات اندام های فوقانی دخیل هستند، استفاده شد. آنالیز نتایج در این مطالعه با استفاده از SPSS 17 انجام شد.

یافته ها

بر اساس نتایج این مطالعه نمره شاخص ART  و OCRA برای وظایف شاطر و چونه گیر در هر 3 نوع نانوایی در سطح خطر بالا (ناحیه قرمز) قرار  دارند. بر اساس شاخص ART امتیاز مربوط به حرکات بازو و تکرار ، نیرو ،  پوسچر سر/گردن و پوسچر پشت /کمر برای چونه گیر و شاطر نانوایی لواش و تافتون و همچنین شاطر نانوایی سنگک در حداکثر مقدار خود بدست آمد که نشان دهده سطح خطر قرمز بوده و حاکی از این است که در این وظایف حرکات سریع بازو ، تکرار ، نیرو  ، پوسچر سر/گردن و پوسچر پشت /کمر به عنوان ریسک فاکتورهای شغلی عمده در  این وظایف مطرح می باشد. میزان همبستگی نتایج شاخص OCRA با شاخص ATR  در نانوایی لواش در حدود 85/0بدست آمد.

نتیجه گیری

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از وظایف تکراری در شغل مورد بررسی نسبتا بالاست و مداخلات ارگونومی بهمنظور طراحی مجدد شغل مورد نظر مورد نیاز است. این مطالعه کاربرد روش ART را به طور عملی نشان می دهد و بکارگیری آن را بعنوان روشی کاربردپذیر، آسان و مناسب برای اهداف ارزیابی و مداخلات ارگونومی در وظایف کاری تکراری پیشنهاد می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1000 تا 1011
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!