بررسی تاثیر آموزش به روش تعاملی بر آمادگی و نگرش پرستاران اورژانس در انجام تریاژ حوادث و بلایا در بیمارستان ولی عصر شهر فسا 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حجم پذیرش بیماران به بخش اورژانس برنامه ریزی نشده و به دلیل وخامت حال بیماران مراجعه کننده، مدیریت  تریاژ بیماران، بسیار اهمیت دارد. آموزش به روز پرستاران برای عملکرد بهتر ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.

روش کار

این مطالعه نیمه تجربی با 37 نفر ازپرستاران بخش اورژانس به روش سرشماری انجام شد. ابزارجمع‌آوری داده‌ها شامل  چهار پرسشنامه مشخصات فردی، سنجش نگرش، دقت و دانش تریاژ بود. که در مجموع آمادگی پرسنل را تعیین می کرد. پرسشنامه های مطالعه یک بار قبل از آموزش و پس از یک ماه ازآموزش و گذرندان سه جلسه آموزشی نود دقیقه ای توسط پرستاران تکمیل شد. داده ها با استفاده ازآزمونهای ویلکاکسون، من ویت نی یو ، استنباطی تی زوج و نرم افزارSPSS نسخه 20 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

59.5% نمونه ها زن، 51.4 % متاهل،94.6% مدرک کارشناسی، 64.9% شیفت درگردش، 62.2 % تجربه شرکت دربرنامه های آموزشی در موردحوادث و بلایا را نداشتند. میانگین امتیاز دانش پرستاران از3.59 ± 10.97 قبل از مداخله به 3.22 ± 17.46 بعد از مداخله، میانگین امتیاز دقت پرستاران از  5.86 ± 15.16 به 4.25 ± 20.89 و میانگین امتیاز نگرش از 15.9 ± 125.8 به 14 ± 135.4 به طور معناداری افزایش  یافته است (P < 0.0001). بیشترین تاثیرآموزش به روش تعاملی بر روی نگرش بر تریاژ با افزایش میانگین 9.62 امتیاز برای شرکت کنندگان درپژوهش بوده است. همچنین بین میزان بهبود شاخص دانش باآخرین مدرک تحصیلی (P=0.04)  و بین میزان بهبود شاخص دانش باجنسیت رابطه معناداری وجود داشت (P=0.05).

نتیجه گیری

پرستاران اورژانس بعد از اجرای برنامه های آموزشی به روش تعاملی از دانش، دقت و نگرش بهتری نسبت به قبل برخوردارشده اند. افزایش معنی دارامتیاز دانش و نگرش، می تواند نشانگر بالا رفتن آمادگی پرستاران برای اجرای تریاژ بهتر بیماران دربخشهای اورژانس باشد. تاثیربیشترآموزش به روش تعاملی برنگرش پرستاران نسبت به تریاژحوادث و بلایا میتواندعلاوه برتاثیربریادگیری درحیطه شناختی، اموزش درحیطه عاطفی را تقویت کرده و یادگیری عمیق تررا ایجاد نماید که می تواند منجر به عملکرد بهتر پرسنل اورژانس دربرخورد با تریاژحوادث و بلایا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!