تعیین تاثیر مکمل تغذیه ای خوراکی بر وضعیت تغذیه ای مددجویان تحت همودیالیز یک بیمارستان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سوء تغذیه از مشکلات شایع مددجویان همودیالیزی است که کاهش کیفیت زندگی، افزایش بستری شدن در بیمارستان و افزایش مرگ و میر را به دنبال دارد. ارزیابی وضعیت تغذیه ای یکی از تعیین کننده های اصلی وضعیت بالینی این مددجویان است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر مکمل تغذیه ای خوراکی پر پروتئین ایزووی (Iso Whey) بر وضعیت تغذیه ای مددجویان تحت همودیالیز بوده است.

روش ها: 

در این کارآزمایی بالینی، 44 مددجو تحت همودیالیز طی تخصیص تصادفی در دو گروه ایزووی و کنترل تحت مطالعه قرار گرفتند. در گروه ایزووی، طبق تجویز و تحت نظر متخصص تغذیه و نفرولوژیست، از پودر پروتئین ایزووی به مدت دو ماه استفاده شد. گروه کنترل هم رژیم غذایی روتین خود را ادامه دادند. برای هر دو گروه قبل و بعد از انجام مداخله، وضعیت تغذیه ای بر اساس مقیاسهای DMS  و MIS ارزیابی شد.

یافته ها: 

هر دو گروه، در متغیرهای کمی، کیفی و وضعیت تغذیه ای قبل از انجام مداخله همگن بودند (05/0<P). بعد از اتمام مداخله، بررسی وضعیت تغذیه ای بر اساس مقیاس های DMS و MIS در دو گروه، قبل و بعد مداخله تفاوت آماری معناداری نشان داد (05/0>P).

نتیجه گیری: 

استفاده از مکمل های تغذیه ای خوراکی باعث بهبود وضعیت تغذیه ای مددجویان همودیالیزی می شود. لذا استفاده از مکمل های تغذیه ای خوراکی تحت نظر متخصص تغذیه به همراه برنامه آموزشی متناسب با شدت بیماری و ارزیابی منظم وضعیت تغذیه در راستای بهبود وضعیت تغذیه ای پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1222 تا 1230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!