بررسی اثر گرده خرما و تمرینات مقاومتی بر تنظیم سطح هورمون آدیپونکتین در بافت چربی احشایی موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در این مطالعه، تاثیر عصاره گرده نخل خرما و تمرینات مقاومتی بر متابولیسم بافت چربی و بیان فاکتور آدیپونکتین در موش‌های صحرایی نر بررسی گردید.

مواد و روش‌ها

30 سر موش صحرایی نر در 6 گروه کنترل، تمرین مقاومتی، تیمار با عصاره گرده خرما، تیمار با تستوسترون، تیمار با عصاره گرده نخل خرما و انجام تمرینات مقاومتی، تیمار با تستوسترون و انجام تمرینات مقاومتی تقسیم شدند. عصاره گرده خرما به روش عصاره‌گیری اتانولی تهیه و از طریق گاواژ با دوز 100 mg/kg به مدت چهار هفته به موش‌های صحرایی خورانده شد. تستوسترون انانتات نیز با دوز 2 mg/kg هر روز به‌صورت زیر جلدی به گروه‌های موردنظر تزریق گردید. ارزیابی‌های تغییرات بافتی تحت تاثیر تیمار با عصاره گرده خرما و انجام تمرینات ورزشی به روش رنگ‌آمیزی با هماتوکسیلین و ایوزین انجام شد. در نهایت تغییرات بیانی فاکتور آدیپونکتین در گروه‌های مورد مطالعه به روش real-time PCR بررسی شد.

نتایج

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که اعمال تیمارهای ترکیبی با عصاره گرده نخل خرما و انجام تمرینات مقاومتی از نظر بافت‌شناسی باعث کاهش تعداد سلول‌های آدیپوسیت بافت چربی و افزایش قطر آنها نسبت به گروه‌های دریافت‌کننده هر یک از تیمارها به تنهایی می‌شود. همچنین نتایج ارزیابی‌های ژنی نشان دادند که تیمار به عصاره گرده خرما و انجام تمرینات مقاومتی به‌طور همزمان قادر است باعث افزایش سطح فاکتور آدیپونکتین در بافت چربی موش‌های صحرایی نر مورد مطالعه گردد.

نتیجه‌گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که انجام تمرینات مقاومتی به همراه تیمار با عصاره گرده خرما به‌طور قابل توجهی در تنظیم متابولیسم بدن و برقراری هومیوستازی آدیپوکین‌های بافت چربی از جمله آدیپونکتین موثر هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!