جانمایی بهینه مخازن زباله های شهری با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهرشاهین دژ)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مدیریت پسماند عهده دار انجام فرایندهای مختلفی است تا رضایت شهروندان را جلب نماید. جانمایی صحیح مخازن نگهداری موقت زباله ها در سطح شهر امری مهم می باشد. از این رو جانمایی بهینه مخازن زباله های شهری بسیار حایز اهمیت است. علاوه بر آن عدم استفاده از مخازن نگهداری زباله در مکان های مناسب می تواند باعث آسیب های زیست محیطی و اثرات منفی بر آراستگی منظر شهر شود.  هدف مندی این تحقیق در راستای مکان یابی مخازن زباله های شهری با استفاده از ابزار توانمند سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد.

روش بررسی

آلودگی حاصل از پسماندها و خطرات ناشی از آن برای اجتماعات امری اجتناب ناپذیر است. روش های سنتی نظیر روی هم گذاری دستی نقشه ها به دلیل حجم زیاد داده ها امکان پذیر نمی باشد. لذا در این تحقیق از سیستم اطلاعات جغرافیایی در مکان یابی مخازن زباله های شهری استفاده شده است. به همین منظور 58 بلوک در 4 منطقه با جمعیت 12 هزار خانوار در شهر شاهین دژ در استان آذربایجان غربی مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته ها

طبق نقشه بدست آمده از GPS، موقعیت مخازن اصلی در شهر شاهین دژ مورد بررسی قرار گرفت. با در دست داشتن اطلاعات تراکم جمعیت، سرانه زباله تولیدی، رعایت فواصل تعیین شده و استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، مراکز مدنظر جانمایی مخازن زباله ها در این تحقیق تعیین گردید. به طوریکه با وزن دهی لایه ها و روی هم گذاری لایه های نقشه های موجود در نرم افزار GIS، منتج به ارایه 804 نقطه جهت جانمایی مخازن در شهر گردید.

بحث و نتیجه گیری

 با نگاهی به یافته های به دست آمده و به منظور جلوگیری از تردد بی رویه وسایل نقلیه حمل زباله، کاهش سوخت، کاهش اثرات زیست محیطی زباله های تجمع یافته در مکان های نامناسب و استفاده حداکثری از منظر مناسب، با به کارگیری نتایج این تحقیق می توان مخازن موقت نگهداری زباله ها را به تعداد مناسب در محل های صحیح استفاده نمود و محیطی ایمن با ضریب سلامت بالا که دوستدار محیط زیست است را ایجاد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!