ارزیابی شیوع آلودگی سالمونلا و ژن های مقاومت به تتراسایکلین در نمونه های به دست آمده از لاشه طیور عرضه شده در فروشگاه های شهر زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سالمونلوز مهمترین شکل مسمومیت باکتریایی در انسان و حیوانات محسوب می شود که بواسطه باکتری های خانواده سالمونلای غیرتیفوییدی ایجاد می شود. عفونت با سالمونلا بیشترین عامل عفونت های با منشا غذایی محسوب می شود. یکی از مهمترین منابع غذایی که احتمال وجود آلودگی به سالمونلا در آن وجود دارد، مرغ و فراورده های گوشتی می باشند. در دو دهه اخیر ظهور سالمونلاهای مقاوم به آنتی بیوتیک های رایج موجب افزایش مشکلات موجود در زمینه آلودگی سالمونلایی در محصولات گوشتی شده است. انتقال این باکتری های مقاوم به انسان موجب سخت و طولانی شدن فرایند درمان می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع باکتری سالمونلا و ژن های مقاومت tetA و tetB از لاشه طیور عرضه شده در فروشگاه های شهر زاهدان انجام شد. در این مطالعه توصیفی -مقطعی از تعداد 130 نمونه لاشه طیور عرضه شده در فروشگاه های شهر زاهدان جدایه سالمونلا بر اساس روش های استاندارد منتشر شده توسط OIE و FDA جداسازی گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تنها در 15/6 درصد از نمونه های مورد بررسی باکتری سالمونلا و در 07/3 درصد سویه سالمونلا تایفی موریوم وجود دارد. بررسی میزان فراوانی ژن های مقاومت در نمونه های جداشده در مطالعه حاضر نشان می دهد در 50 درصد از جدایه های سالمونلا هیچ یک از ژن های مقاومت tetA یا tetB شناسایی نشد، در حالی که در 50 درصد دیگر تنها ژن مقاومت tetB شناسایی شد. وجود ژن های مقاومت به تتراسیکلین در جدایه های سالمونلا نشان می دهد استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنعت پرورش مرغ باید تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بیشتری صورت گیرد تا میزان فراوانی این ژن ها کاهش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!